Anno


Hazatérte után MÁVAG gyárban dolgozott. A tervezőcsoport élén sok nagyobb fejlesztésben vett részt, például a 424-es gőzmozdonyéban. 1934-től 1938-ig cégvezetője, 1938-tól haláláig vezérigazgatója volt a cégnek. 1940 februárjától a MÁV elnöke. 1941-től államtitkár.
Horthy István 1942-ben tartalékos vadászpilótaként a keleti frontra került. A visszahívó parancs késéssel érkezett a frontra, de megkapta még 19-én. Emiatt másnap nem vehetett volna részt bevetésen - de felettese nem tudott róla, ő meg nem jelentette.
Az ukrajnai Alekszejevka városka mellett, 1942. augusztus 20-án hajnali 5 óra 7 perckor, röviddel a felszállás után Re.2000 Héja típusú repülőgépével lezuhant. Balesete után halálának okához sok legendát és találgatást fűztek, melyekre mind a mai napig nem sikerült megerősítő bizonyítékot felmutatni.
Az ismert tény a Héja vadászgép rossz repülési tulajdonsága volt. A gépek nehéz motorjához és légcsavarjához rövid törzs tartozott, utólag kaptak kiegészítő páncélozást, emiatt orrnehezek voltak, szűk fordulóból gyakran dugóhúzóba estek. Horthy István, aki gyors átképzést követően került a típusra, nem rendelkezett kellő gyakorlattal a Héják vezetésében. A katasztrófát követő vizsgálat után holttestét hazahozták és Kenderesen temették el.
Noha az ittasságot a marxista történetírás koholmányának tartják, beszéltem olyan emberrel (nem hithű kommunistával), aki saját elbeszélése alapján abban az egységben szolgált. Emlékei szerint volt előző este ünnepség, sőt néha még bevetés előtt is ittak egyes pilóták kis szíverősítőt, de nem az italozás volt a jellemző. Még elbeszélése idején is a tárcájában hordta - állítása szerint - Horthy gépének egy darabját, egy műszer burkoló lencséjét.
Tóth