Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Hidrogénbuszok Oslóban
A közlekedés nagymértékben rontja a városok levegőjét, így a legfontosabb, hogy alternatív megoldásokat találjunk az élhetőbb környezet elérése érdekében. Oslóban már meg is indult a légtisztasági program, melynek keretein belül hidrogéncellás buszokat vásárolnak.


A norvég főváros komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a város levegőjét tisztábbá tegye. A legmodernebb technikával megáldott üzemanyagcellás autóbuszokból mindjárt ötöt meg is vásárolt a város vezetése tesztelés céljából.

Amíg nálunk a pénzhiány miatt egy-egy alternatív hajtású autóbusz csak maximum néhány hétig marad kipróbálható, addig Oslóban a tesztek időtartama minimum öt év. Ehhez azonban rengeteg pénz kellett, hiszen egy ilyen busz minimum négyszer annyiba kerül, mint hagyományos dízel társai. A városnak nem volt elég tőkéje a vásárláshoz, így több szervezettel, a megyével és az állammal közreműködve összeszedtek százmillió koronát. Negyvenmilliót pedig megpályáztak az Európai Uniónál, így végül megvalósulhatott az álom.

A buszokat a Van Hool gyártotta, és az A330FC típusjelzést kapták. A cég már sokadik éve gyárt hasonló járműveket, melyek az USA menetrendszerinti vonalain több éve kifogástalanul üzemelnek. A Norvégiába szánt járműveken azonban több módosítást is végrehajtottak, így végül harminchét ülőhely és ugyanannyi állóhely került beléjük. A tizenhárom méter hosszú buszok öntömege száz kiló híján tizenhét tonna, ami a dízel járművekénél lényegesen magasabb, így igencsak indokolt a háromtengelyes kialakítás.

A buszok napi szinten harminc kilogramm hidrogént fogyasztanak, mivel a fogyasztás a fékezési energia visszanyerő rendszernek köszönhetően mérséklődött. A mozgási energiát a tetőn elhelyezett lítiumos akkumulátorokban tárolják, amikből gyorsításkor a villanymotor ismét erőt meríthet. A hidrogén tankolásához kút is készült, melyhez az energiát a közeli vízerőműből merítik.