Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Anno
Anno
Mi történt anno január 22-én?
Szegeden ezen a napon született Csonka János  gépészmérnök, feltaláló. Apja Tsonka Vince kovácsműhelyében lett szakmunkás. Külföldi tanulmányútjai után hazatérve, mindvégig a Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozott mint műhelyvezető. Barátjával Bánki Donáttal együtt ő volt a porlasztó egyik feltalálója, valamint a magyar motor- és gépjárműgyártás megindítója. A história szerint egy virágáruslány frissítő vízpermetezője volt az ötletadó a porlasztó esetén. Okiratok szerint cirka fél évvel előzték meg Maybachot, aki hasonló berendezést alkotott.


Munka mellett állandóan tovább képezve magát nyerte el a József Műegyetem tanműhelyének vezetői állását, amelyet nyugállományba vonulásáig (1925) töltött be. Kiemelkedő mérnöki teljesítményeiért a Mérnöki kamara 1924-ben gépészmérnökké nyilvánította.

Nyugdíjasként önálló gépműhelyt létesített Budapesten a Fehérvári úton, amely 1938-ban gyárrá, a későbbi gyár Gépgyárrá bővült (Csonka János Gépgyár Rt.), a későbbi Kismotor- és Gépgyár. Ma már nyoma sincs. Számos szabadalomnak volt társszerzője, majd saját találmányokat dolgozott ki a hazai automobilizmus területén.

Alkotásai: gépjárművek, motoros bi és triciklik, postaautók, az első magyar gépkocsi. A magyar autógyártás kezdetét a Magyar Posta számára készített postaautó 1905. május 31-i sikeres próbaútjától számítjuk. De ő tervezte és készítette az első hazai kompresszoros motort, tűzoltó-, csónak-, bányamozdony- és sínautómotort, személygépkocsit és autóbuszt. Ő alkalmazta először a motorgyártásban az alumíniumot, a vezérelt szívószelepet, a nagyfeszültségű mágnes-gyújtást. Budapesten hunyt el 1939. október 27-én.