Anno
Mi történt anno január 22-én?
Szegeden ezen a napon született Csonka János gépészmérnök, feltaláló. Apja Tsonka Vince kovácsműhelyében lett szakmunkás. Külföldi tanulmányútjai után hazatérve, mindvégig a Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozott mint műhelyvezető. Barátjával Bánki Donáttal együtt ő volt a porlasztó egyik feltalálója, valamint a magyar motor- és gépjárműgyártás megindítója. A história szerint egy virágáruslány frissítő vízpermetezője volt az ötletadó a porlasztó esetén. Okiratok szerint cirka fél évvel előzték meg Maybachot, aki hasonló berendezést alkotott.
Munka mellett állandóan tovább képezve magát nyerte el a József Műegyetem tanműhelyének vezetői állását, amelyet nyugállományba vonulásáig (1925) töltött be. Kiemelkedő mérnöki teljesítményeiért a Mérnöki kamara 1924-ben gépészmérnökké nyilvánította.
Nyugdíjasként önálló gépműhelyt létesített Budapesten a Fehérvári úton, amely 1938-ban gyárrá, a későbbi gyár Gépgyárrá bővült (Csonka János Gépgyár Rt.), a későbbi Kismotor- és Gépgyár. Ma már nyoma sincs. Számos szabadalomnak volt társszerzője, majd saját találmányokat dolgozott ki a hazai automobilizmus területén.
Alkotásai: gépjárművek, motoros bi és triciklik, postaautók, az első magyar gépkocsi. A magyar autógyártás kezdetét a Magyar Posta számára készített postaautó 1905. május 31-i sikeres próbaútjától számítjuk. De ő tervezte és készítette az első hazai kompresszoros motort, tűzoltó-, csónak-, bányamozdony- és sínautómotort, személygépkocsit és autóbuszt. Ő alkalmazta először a motorgyártásban az alumíniumot, a vezérelt szívószelepet, a nagyfeszültségű mágnes-gyújtást. Budapesten hunyt el 1939. október 27-én.
Nyugdíjasként önálló gépműhelyt létesített Budapesten a Fehérvári úton, amely 1938-ban gyárrá, a későbbi gyár Gépgyárrá bővült (Csonka János Gépgyár Rt.), a későbbi Kismotor- és Gépgyár. Ma már nyoma sincs. Számos szabadalomnak volt társszerzője, majd saját találmányokat dolgozott ki a hazai automobilizmus területén.
Alkotásai: gépjárművek, motoros bi és triciklik, postaautók, az első magyar gépkocsi. A magyar autógyártás kezdetét a Magyar Posta számára készített postaautó 1905. május 31-i sikeres próbaútjától számítjuk. De ő tervezte és készítette az első hazai kompresszoros motort, tűzoltó-, csónak-, bányamozdony- és sínautómotort, személygépkocsit és autóbuszt. Ő alkalmazta először a motorgyártásban az alumíniumot, a vezérelt szívószelepet, a nagyfeszültségű mágnes-gyújtást. Budapesten hunyt el 1939. október 27-én.