Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
A világ első elektromos kompja
Még két év és Norvégiában forgalomba állítják majd a világ első elektromos kompját. A hajó húsz kilométeres óránkénti sebességgel viszi majd az utasokat és autókat, miközben káros anyag kibocsátása gyakorlatilag nulla.


A világ első elektromos meghajtással bíró kompját fejlesztette ki a Fjellstrand norvég vállalat a Siemens-szel közreműködve. A nyolcvan méteres hajótestben százhúsz autó és háromszor ennyi utas fér majd el.

A 2015 elejétől Oppdal és Lavik helységek között közlekedő hajó a Sognefjordot szeli majd át. Miközben az egyik kikötőben horgonyoz, akkumulátorait feltöltik, mégpedig tíz perc alatt a lehetséges maximumra. A norvégok jelenleg működő kompjárata évente mintegy egymillió liter dízelolajat használnak el, miközben több, mint félezer tonna szén-dioxidot bocsátanak ki magukból.

Az e-komp kifejlesztésének lehetőségét a norvég közlekedési minisztérium által kiadott pályázat adta, mely hatékonyabb megoldást szeretett volna látni erre a kompjáratra. A villamos meghajtás annyira megtetszett a minisztériumnak, hogy a Norled hajózási vállalat 2025-ig szóló szerződést kapott a járat üzemeltetésére vonatkozóan.

A vízi jármű tervezésekor már eleve a villamos hajtást vették alapul, hiszen a hajó törzsét katamaránhoz hasonló kialakítással készítették, ráadásul nem acélból, hanem alumíniumból, így a vízellenállás, illetve az önsúly is jelentősen lecsökkent, utóbbi konkrétan a felére.
A hajó belsejében tíz tonnányi akkumulátor kapott helyet, mely villanymotorok segítségével hajtja a két hajócsavart. A dízel komp motorja 1500 kW teljesítménnyel bír, míg a villamos komp mindössze ennek felét használja majd. Normál időjárási körülmények között a tíz csomós, nagyjából húsz kilométeres óránkénti sebesség megtartásához azonban a motorteljesítmény fele is elegendő lesz, így az elektromos fogyasztás a felére csökkenthető.

A mindössze tízperces feltöltési megoldás talán a legérdekesebb. A kis városok ugyanis nem rendelkeznek megfelelő elektromos rendszerrel ahhoz, hogy a hatalmas töltő áramot létrehozzák, így a mérnököknek más megoldást kellett találniuk. Mindkét kikötőbe akkumulátorokat telepítettek, melyek képesek a hajó telepét feltölteni, önmaguk pedig az elektromos hálózatról lassan utántölthetők, míg a hajó ide-oda ingázik a városok között.