Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Energetika
Energetika
Szinte már behozhatatlan a hátrányunk
A nemrégiben, Bécsben megrendezett Európai Szélenergia Társaság konferenciáján Közép- és Kelet-Európa volt terítéken. Minden ország küldött képviselőket, kivéve Magyarországot. A térségben utolsók vagyunk a szélenergia terén.


Stabil szabályozás nélkül elmaradnak a beruházások. Az Európai Szélenergia Társaság (EWEA) múlt héten (február 4-7), bécsben megrendezett 2013-as éves konferenciáján adta ki „Keleti szél" c. kiadványát, ami Közép-és Kelet Európával foglalkozik.

„Míg 2005-ben az új kapacitások két százalékát, addig 2011-ben már 12,5 százalékát telepítették az új csatlakozó országokban" -mondta Jacopo Moccia, az EWEA vezető politika elemzője. Lengyelországban 2012-re 2.497 MW kapacitást telepítettek. 2020-ra 6.650 MW-ot terveznek. Hasonlóan jelentős a fejlődés Romániában, ahol 2012-re 1.905 MW állt munkába, 2020-ra viszont 4.000 MW-ot akarnak elérni. Egyik nagy kedvenc Törökország, ahol már 2.312 MW szélerőmű működik, de 2023-ra 20.0000 MW-ot akarnak. Ehhez képest Magyarországon 2006-ban adták ki az utolsó engedélyt, jelenleg 330 MW-nál több nem működhet, és 2020-ra is csak 750 MW szerepel a tervekben.

A szélipar növekedése igen jelentős volt az EU-ban és a térség számos országában. 2000 óta telepített új villamoskapacitások 27,6 százaléka szél, 23,6 százaléka egyéb megújuló, körülbelül negyven százaléka földgáz alapú, és mindössze 8,8 százaléka épül egyéb energiaforrásra. 2012-ben uniós szinten 44,6 GW új kapacitás települt, ebből 31 GW megújuló alapú. Az EU egészét nézve 2012-re minden 100 MW-ból 11,3 MW szél (2011-ben 10,4 volt).

A számos ígéretes jel ellenére a térség országaira különösen jellemző a szabályozás kiszámíthatatlansága, ami a befektetések legnagyobb ellensége. Ebben a befektetők és az egyre inkább a megújulós iparág felé forduló nemzetközi fejlesztési bankok (EBRD, EIB) is egyetértenek. Fatih Birol, az IEA vezető közgazdásza szerint „ha a szabályozási változások csak annyira lennének előrejelezhetőek mint a szél, nyert ügyünk lenne".

A technológiai fejlődéssel a szélipar egyre versenyképesebbé válik. Az egyik legnagyobb akadályt továbbra is a fosszilis energiahordozóknak nyújtott - az IEA szerint évente 500 milliárd dollárnyi - piactorzító támogatás jelenti. Ha ezek a torzító támogatások eltűnnének, fair versenyhelyzetben a szél biztosan megnyerné a versenyt. Összehasonlításképpen a megújulós ipar mindössze 88 millárdot, ezen belül a szél 21 milliárdot kap. Magyarországon az elavult Vértesi Erőműnek több támogatás jut, mint az egész megújulós iparágnak.

Magyarország a megújulókban rejlő hatalmas üzleti lehetőségeket korlátozó hozzáállásával erősen lemarad a régió országai között. Jól szimbolizálja a szabályozás szempontjából a hovatartozásunkat, hogy a mára 160 országból álló Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökségbe (IRENA) az Uráltól nyugatra fekvő országok közül csak Oroszország, Ukrajna és Magyarország nem lépett be. Magyarország így a hasonló méretű országokat tekintve a szintén nem tag Laos, Surinam, Malawi csoportba tartozik.
Az iparág azonban bízik a döntéshozók racionalitásában. Ha a szabályozás engedékenyebbre változik, akkor a befektetők a többi feladatot már elvégzik.