Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Napelemek a buszok tetején
A lengyelországi Lublin egyike a világ első városainak, amelyek vékonyrétegű CIGS napelemeket telepítettek városi buszaik tetejére. A buszok akkumulátorát feltöltő napelemek a napenergiát elektromos energiává alakítják át, így csökken a generátor által való feltöltés, amely alacsonyabb üzemanyag fogyasztást, és ezáltal gazdasági és ökológiai hasznot eredményez.


A vékonyrétegű CIGS napelemek vékonyabbak és könnyebbek a tradicionális, üvegből készült szilícium napelemeknél. Nem toxikusak (kadmiummentesek), és keret nélkül gyárthatók, ezáltal ideálisak az épületekre és a városokban közlekedő járművekre való telepítésre. A CIGS napelemek rugalmasak és hajlékonyak.

Lublin városa évente 2 600 amerikai dollárig terjedő potenciális megtakarításra számíthat buszonként. A rendszer megtérülési ideje csekély két évre van felbecsülve csak az üzemanyag fogyasztás csökkenésének, nem pedig az általános környezeti előnyök figyelembe vételével. Két év után a napenergiás megoldás többletet hoz a napelem hátralevő élettartamára, amely meghaladja a busz élettartamát.

A lublini napelemes busz-projekt két év után kerül kiértékelésre. Az első napelemes busz már közlekedik. A napelemeket Lublin Scania buszokból álló buszflottájára telepítik.

A tradicionálisabb szilícium alapú napelemekkel ellentétben, a vékonyrétegű CIGS napelemek rugalmasak és könnyek, ezért ideálisak mozgásban lévő járművekre, valamint sok épületre, hulladéklerakóra stb. való telepítésre - mondja Sven Lindström, a Midsummer ügyvezető igazgatója. - Ha egy észak-közép-európai város költséghatékonyan és rövid megtérülési idővel vékonyrétegű napelemeket tud telepíteni tömegközlekedési járműveire, elképzelhetjük, hogy milyen lehetőségek nyílhatnak a világ naposabb országaiban található, járműveikre és épületeikre napelemeket telepítő nagyobb városok előtt.

- Szilárd meggyőződésünk, hogy a vékonyrétegű CIGS napelemek a jövő napelemei. Hatásfokuk egyre nő, és számos előnnyel rendelkeznek a tradicionális szilícium-alapú napelemekkel szemben. Tartósak, ellenállnak a rezgéseknek, hajlékonyak és költséghatékonyan gyárthatók kis mennyiségben.

A Midsummer "DUO" nevezetű rendszere egy egyedi kompakt kulcsrakész rendszer öt megawatt éves termelési kapacitással. A Midsummer CIGS cellái hasonlítanak a kristályos szilícium napelemekhez, de rozsdamentes acél szubsztrátra viszik fel őket. Így a cellák nemcsak hagyományos nappanelek készítésere alkalmasak, hanem olyan könnyű panelek készítésére is, amelyeket membrán tetőkre, hulladéklerakókra és más olyan szerkezetekre lehet telepíteni, amelyeken nem alkalmazhatók a tradicionális üveg modulok.

A vékonyrétegű CIGS napelemekről
A CIGS a copper-indium-gallium-selenium (réz-indium-gallium-diszelenid) rövidítése, amely egy olyan fémötvözet, amely a fényenergiát közvetlenül elektromos energiává alakítja át a fotovoltaikus hatás (PV) segítségével. A CIGS abszorbert az áramgyűjtő elektródokkal együtt egy rozsdamentes acél szubsztráton választják le. Ezután a cellákat sorbakötik, és egy műanyag védőréteggel vonják be, ezáltal kialakítva a rugalmas napelem modult.
Mivel rozsdamentes acél szubsztrátot alkalmaznak, a modulokat üveg nélkül lehet előállítani. A CIGS napelem modulok ezért sokkal könnyebbek, rugalmasak és keret nélkül készíthetők, így olyan szerkezeteken is alkalmazni lehet őket, amelyek nem alkalmasak a tradicionális szilícium napelemek telepítésére (pl. egyenetlen, mozgó vagy gyenge szerkezeteken).
A CIGS napcellákat az anyag 156x156 mm-es rozsdamentes acél szubsztrátokra való porlasztásával hozzák létre. A Midsummer napcellái kadmiummentesek. A kadmium egy olyan mérgező anyag, amelyet a CIGS és más vékonyrétegű napelemek gyártásakor használnak.
A rugalmas CIGS napelem modulok piaci részesedése magas hatásfokuknak, kis súlyuknak, rugalmasságuknak és tartósságuknak köszönhetően egyre nő. A CIGS cellák hatásfoka jelentősen javult - a Midsummer 15,8%-os hatásfokot ért el az apertúra felületen teljes vákuumos eljárás során.