A Balti-tengertől a Fekete-tengerig terjedő légtér az európai kontinens egyik legfontosabb kapuja: ez a térség szolgálja ki az észak-déli és a kelet-nyugati irányban áramló légi forgalmat, összeköttetést biztosítva ezzel az Európai Unió központi és északi országai, valamint az ázsiai kontinens és a közel-keleti térség között.
Az európai légiforgalmi irányítás aktuális folyamatai abba az irányba mutatnak, hogy a régió hasonló helyzetben lévő légiforgalmi szolgáltatói úgy tudják érdekeiket hatékonyan érvényesíteni, ha szorosabbra fonják együttműködésüket a stratégiai (és regionális szinten értelmezhető operatív) vonatkozású kérdések egyeztetésében, illetve ha a térséget érintő szakmai ügyekben konszolidált álláspont kialakítására és erőteljesebb érdekérvényesítő tevékenységre törekszenek.
A GATE ONE platform létrehozói leszögezik: támogatják az Egységes Európai Égbolt létrehozását az európai légiközlekedés és az iparági szereplők versenyképességének fokozása, a gyorsabb és kényelmesebb légiközlekedés és az iparág által okozott üvegházhatás csökkentésének elősegítése érdekében. Ugyanakkor megjegyzik, hogy a légiforgalmi irányítás reformja során kerülni kell a túlszabályozást és az iparág szereplőit sújtó, fölösleges bürokratikus terheket. Az Európai Bizottság Egységes Európai Égboltra vonatkozó célkitűzése tekintetében az egyezmény aláírói rámutatnak arra, hogy a jogszabálytervezet több elemében további pontosításra és megalapozottabb indoklásra szorul, továbbá hogy az új intézkedések bevezetése előtt több időre van szükség a reformok várható hatásainak és az alkalmazott eszközök használatának mélyreható elemzéséhez.
A három funkcionális légtérblokk (Baltic FAB, a Danube FAB és a FAB CE) teljes légterét lefedő GATE ONE stratégiai platform létrehozói felhívják a figyelmet a léginavigációs szolgálatok közötti együttműködés új, regionális és a funkcionális légtérblokkok határain átnyúló formáinak szükségességére, a különböző rendszerek átjárhatóságának megteremtésére.
A megállapodást Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia léginavigációs szolgáltatóinak vezérigazgatói írták alá Szófiában.