Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Oktatás-továbbképzés
Oktatás-továbbképzés
SULINET MULTIMÉDIA KÖZPONTOKAT ADOTT ÁT AZ NIIFI
FOLYTATÓDIK A KÖZOKTATÁSI INFORMATIKAI HÁLÓZAT FEJLESZTÉSE
A Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet korszerű, a digitális oktatás számára meghatározó jelentőségű szolgáltatást indított útjára európai uniós forrásból 2015. októberében 11 magyar iskolában. A győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban tartott országos átadón Nagy Miklós, az NIIF Intézet igazgatója kiemelte a fejlesztés fontosságát.

A XXI. században egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a digitális tartalmak az oktatásban. Az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló TIOP-1.1.3-12/1-2013-0001 országos kiemelt projekt keretében a nemzetközi oktatástechnikai trendekhez igazodó korszerű, multimédia kommunikációra alkalmas informatikai eszközökkel szereltek fel egy-egy tantermet a Pedagógiai Oktatási Központok mellett működő 11 súlyponti iskolában.


"Hosszas informatikai technológiai lemaradás pótlására vállalkozott a Sulinet hálózatot üzemeltető NIIF Intézet az elmúlt két és fél évben. A már régóta várt és nélkülözhetetlen sávszélesség-bővítéseknek és a Sulinet+ projekt szolgáltatásfejlesztéseinek, valamint eszközbeszerzéseinek köszönhetően a Sulinet infrastruktúra újabb hasznos oktatástámogató szolgáltatással gazdagodott." - foglalta össze beszédében a Sulinet legújabb fejlesztésének jelentőségét Nagy Miklós, az NIIF Intézet igazgatója.

Az EMMI 18 Pedagógiai Oktatási Központot (POK) jelölt ki a konvergencia régiókban. E központokkal szoros együttműködésben ún. súlyponti iskolák kerültek kiválasztásra, melyek közül a fejlesztés most lezáruló fázisában - ugyancsak az EMMI-vel egyeztetve - 11-be kerültek 2015 októberében az ország e pontjain elérhető ún. Sulinet Multimédia Központok (multimédia oktatást támogató berendezések). A programban résztvevő intézmények:
 
Dobó István Gimnázium, Eger
Dózsa György Általános Iskola, Szeged
Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Békéscsaba
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr
Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Kinizsi Lakótelepi Tagiskolája, Kaposvár
Kölcsey Ferenc Gimnázium, Nyíregyháza
Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola, Székesfehérvár
Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen
Varga Katalin Gimnázium, Szolnok
Zrínyi Miklós Gimnázium, Zalaegerszeg. 

A Sulinet Multimédia Központok több multimédiás lehetőséget biztosítanak az oktatás, a pedagógia és az intézményi együttműködés számára:
A 11 helyszínből tetszőleges számú helyszín is szerepelhet egyszerre, egy időben, egyazon „konferenciahívásban", így változatos, utazással nem járó programok valósíthatóak meg. A 11 helyszínen túl bármely olyan hazai vagy külföldi tanterem, előadóterem bekapcsolható a multimédiás együttműködésbe, ahol van a rendszerhez illeszkedő videokonferencia lehetőség. Jelenleg 125 magyar felsőoktatási helyszínen (ld. https://vvc.niif.hu/vidkonf/vidkonf_list ) működik hasonló felépítésű tárgyalótermi végpont, szerte a világban pedig több ezer hasonló helyszín található. Egyedivé teszi viszont a most telepített hazai rendszert, hogy a funkciók egyszerűen vezérelhetők egy érintő képernyő segítségével, valamint az, hogy a rendszer egyszerre rögzíti és teszi visszajátszhatóvá az előadót és a számítógép, vagy más multimédia forrás képét.

A magyar közoktatásban úttörő kezdeményezés videokonferenciák tartását, valamint online felvétel készítést és publikálást tesz lehetővé a programban részt vevő iskolák, vagy tetszőleges egyéb felhasználók tantermeiben, kihasználva a Sulinet Multimédia Központok nagyfokú felhasználó-barát tulajdonságát.

A tanórákat multimédia tartalmak - pl. korábban mások által elvégzett és az NIIF Videotorium rendszerében rögzített veszélyes, vagy költséges fizikai, kémiai, stb. kísérletek - bejátszása színesítheti.

Közelebb hozhatja egymáshoz a partner iskolák oktatóit és diákjait a multimédiás kapcsolat azáltal, hogy különböző iskolai, vagy kultúrális programokban lehetővé teszi a szorosabb együttműködést.

„A Sulinet+ 2. fázisában szoros együttműködést valósítunk meg az EMMI-vel, a KLIK-kel, illetve a NFM-mel. Nagy lemaradásból kellett elindítanunk több, egymásra épülő fejlesztés-sorozatot, számos területen kell szinte egyszerre pótolnunk az előző időszakok hiányosságait. A fejlesztésekhez most nagy segítség a forrásbővítés, lehetővé téve, hogy felzárkóztassuk és európai színvonalúvá emeljük a közoktatás informatikai infrastruktúráját. Ezeket a fejlesztéseket nagyon várják az iskolák. Az NIIF célja, hogy mihamarabb megfelelő minőségű legyen a hányatott sorsú Sulinet-hálózat színvonala." - hangsúlyozta Nagy Miklós, az NIIF Intézet igazgatója.
A forrásbővítés segítségével megvalósuló Sulinet Multimédia Központok közül az egyik eszköz az idén 108 éve folyamatosan működő győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium 20. számú tantermébe került. „A multimédia eszköz számos ponton kapcsolható az iskolánkban folyó pedagógiai program megvalósításához, a napi oktatási tevékenységhez, a felzárkóztatás, vagy éppen a tehetséggondozás korszerű megvalósításához. Emellett alkalmas az iskolai nevelési tevékenység támogatására is, hiszen a hagyományőrzés mellett a partnerkapcsolatok ápolását is lehetővé teszi." - emelte ki Németh Tibor, a Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium igazgatója.
A multimédia központ alkalmas egyebek mellett számítógépes oktató anyagok kivetítésére a tanár, ill. előadó mikrofonos helyi kihangosításával, az oktatás rögzítésére a Videotorium rendszer segítségével (www.videotorium.hu), az oktatás internetes közvetítésére a Videotorium rendszeren keresztül, illetve kettő vagy több tanterem interaktív videokonferencia összekötésére - mindezt úgy valósítva meg, hogy az előadó és a számítógépes kép egyszerre látható, rögzíthető és nézhető vissza minden résztvevő számára.
A videokonferencia hívásba akár egyéni felhasználó is bekapcsolható saját eszközével (számítógép, laptop, okostelefon, tablet), megfelelő web kamera és mikrofonos fejhallgató használatával. A közoktatási intézmények felhasználói jogosultak az ilyen bekapcsolódás megvalósításához szükséges szoftveres videokonferencia szolgáltatás térítésmentes használatára is (https://vvc.niif.hu/desktop)

 


A Sulinet Multimédia Központokat a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet munkatársai telepítik, állítják üzembe és üzemeltetik. A rendszer üzembe helyezését követően minden érintett iskola helyszíni oktatásban részesül. A működtetést folyamatos helpdesk és műszaki-technikai támogatás, valamint több oktatási minta felvétel is támogatja.

Az NIIF Intézetről
A Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet (NIIF Intézet) 1986 óta biztosít az összes hazai felsőoktatási és közoktatási intézmény, kutatóintézet, közgyűjtemény, könyvtár - több mint 5500 intézmény - számára számítógépes adathálózat- elérési (a köznyelvben Internet) szolgáltatást. Ezt jelenleg a rendkívül korszerű, több mint 80 végpontból álló, hibrid optikai, 20 x 10-100 Gbit/s adatátvitelre képes, oktatási-kutatási hálózatunk segítségével biztosítja, amely Magyarország egyik legnagyobb adathálózata.
A Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet (NIIFI) látja el a magyarországi kutatói hálózat fejlesztésének és működtetésének programját. Az Intézet a teljes magyarországi kutatási, oktatási és közgyűjteményi közösség számára biztosít integrált országos számítógép-hálózati infrastruktúrát, valamint erre épülő kommunikációs, információs és kooperációs szolgáltatásokat, élvonalbeli alkalmazási környezetet, és tartalom-generálási, illetve tartalom-elérési hátteret.
Az NIIF Intézet a fentebb felsoroltakon kívül az oktatási gerinchálózat üzemeltetését végzi. A partnereinek összesen 29 féle szolgáltatás nyújt, az egyszerű interneteléréstől a videokonferencián át a szuperszámítógép-, és adattároló-kapacitásig. 2013. január 1. óta, kormányrendeletben rögzített módon, az Intézet biztosítja az összes hazai közoktatási intézmény számára az Internet-elérést, a korábbi Sulinet hálózat átvétele útján.
Az NIIF Program - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően - egyúttal élvonalbeli szerepet tölt be a legújabb hálózati technológiák magyarországi fejlesztésében és alkalmazásában is. Ily módon meghatározó szerepet játszik az informatika országos fejlődésében. Korszerű, versenyképes infrastruktúrát és szolgáltatásokat biztosít a felsőoktatás és a kutatás számára, de egyúttal követendő példával is szolgál az országszerte folyó informatikai fejlesztésekhez.

A Sulinet+ projektről
2013.01.01-jén került a Sulinet köznevelési hálózat közel 5000 iskolai végponttal Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet (NIIF Intézet) felügyelete és működtetése alá. A közoktatási infrastruktúra azóta jelentős fejlesztésen ment keresztül, többek között a Végponti kapcsolatok fejlesztése a közoktatásban (Központi szolgáltatás-fejlesztés a közoktatási hálózatban) TIOP-1.1.3-12/1-2013-0001 projekt első fázisának 1,1 milliárd forintos forrásának. 3648 konvergencia-régiós, valamint 788 közép- magyarországi régióban elhelyezkedő iskolai végponton (egy iskola több telephellyel, így több végponttal is rendelkezik) új, korszerű végponti adathálózati eszközöket helyeztek el. Új, 100 Tbyte kapacitású adattároló került a videotorium és a Sulinet szolgáltatások számára. A Sulinet rendszergazdáinak munkáját megkönnyítendő, „dashboard" szolgáltatás indult, amely integráltan teszi lehetővé a Sulinet szolgáltatások igénybevételét és testreszabását. 87 iskolába került 200 korszerű 2.4 és 5 GHz-es sávban is működő WiFi hozzáférési pont, amelyeket a Sulinet rendszergazdák a dashboard-on keresztül tudnak felügyelni és konfigurálni. 11 pilot helyszínen 100 Mbps-os mikrohullámú megoldásokat telepítettek.
Ezzel párhuzamosan 2013. novemberétől az NIIF Intézet sávszélesség bővítéseket hajtott végre, új vonali szolgáltatók bevonásával. 2013. decemberétől kezdődően 2015 közepéig több mint 3000 végponton valósult meg sávszélesség emelés.
Az országos kiemelt projekt első fázisában jelentős áttörést ért el az NIIF Intézet, de a célul kitűzött „100 Mbps minden iskolába" program megvalósítása további fejlesztéseket tett szükségessé, elsősorban a távközlési infrastruktúrával rosszul ellátott településeken, illetve település részeken lévő köznevelési intézményeknél.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által fenntartott iskolák közül országosan több mint 1000 iskola még nem rendelkezik Sulinet kapcsolattal. A forrásbővülésnek (sulinet+ 2. fázis) köszönhetően minden állami fenntartású intézménybe új gigabit képes végponti router kerül és ezen iskolák Sulinetes bekötése is megvalósul. Elmaradott, távközlési infrastruktúrával rosszul ellátott településeken, több mint 300 intézményt védett mikrohullámú technológiával látnak el azért, hogy az adott régióban az oktatás számára megfelelő minőségű és sávszélességű szolgáltatás jöjjön létre. Ez a technológiai fejlesztés lehetővé teszi majd az iskolák saját szolgáltatásainak működtetését is, mint például e-napló, vagy webszerver.
Tovább fejlődik a projekt első felében kifejlesztett integrált szolgáltatás menedzsment rendszer, („dashboard") hálózati konfigurációs része. Emellett folytatódni fog a rendkívül sikeres azonosítási és jogosultság kezelési (eduroam) pilot, melynek keretében új Sulinet hálózati végpontokon további iskolai WiFi használat támogatása valósul meg legalább 300 iskolában.


Az NIIFI aggregációs kapacitásának növelése lehetőséget teremt arra, hogy az intézményi sávszélesség növelése ne ütközzön gerinchálózati kapacitás-problémákba. A vidéki regionális szolgáltatókra építve most több új aggregációs pontot alakíthat ki az NIIFI a közoktatás számára. A Sulinet hálózat felhasználói számára nagy előrelépés lesz, hogy a hálózat szolgáltatásai közműszerű használatát biztosító infrastrukturális elemek megfelelő kapacitásban rendelkezésre fognak állni a 3. milliárd forintot meghaladó forrásbővítésből, az Európai Unió által finanszírozott projekt keretében. Az NIIF Intézet a fejlesztéseket 2015 végére valósítja meg.