Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Bulvár
Bulvár
Sose használták a szovjet Apollót
Mercury, Gemini, Apollo kontra Vosztok, Voszhod, Szojuz. Mindenki ismeri ezeket a neveket, az emberes űrhajózás első lépéseinek letéteményesei voltak ezek az űrhajók. Ugyanígy a struktúrális eltérések is nyilvánvalók, míg az amerikaiak a kúp alakot részesítették előnyben a visszatérő egység számára, addig a szovjetek a gömb, vagy harang alakra esküdtek. Kivéve egyszer - figyelmeztet a cydonia.blog.hu bloggere.

Az 1960-as években a "civil" űrhajózással együtt az űr katonai felhasználása is gyerekcipőben járt még. Mindkét nagy nemzet úgy gondolta, hogy az emberes programok sikeresek lehetnek, mivel a műholdak ekkor még messze nem álltak olyan fejlettségi fokon - kezdetleges vezérlés, filmes fotózás mindenféle hátrányai: korlátozott nyersanyag, az exponált filmkazetták visszairányítása a földre, satöbbi. Így hát emberes űrállomások tervezésébe kezdtek, ahol az űrhajósok kedvükre fotózhattak, mindenféle katonai dolgokat csinálhattak az űrben amit a földön kitaláltak nekik, majd hazahozták a filmtekercseket. Amerikában ebből lett a MOL (Manned Orbital Laboratory) projekt, a Szovjetunióban pedig Almaz néven futott a program. Most azonban nem ezzel a részével foglalkozunk, a MOL-ból úgyse lett végül semmi, az Almazokat meg összeházasították a Szaljut állomásokkal, ez is megérne majd egy hosszabb posztot. Esszenciális összetevő volt ugyanis az űrhajó, ami fel-le hozza a legénységet, és még ráadásul valamennyire kényelmes átszállást is biztosít. Az USAF erre átalakított Geminiket használt volna, a hőpajzs felőli oldalra elhelyezett ajtóval.

A Szovjetunióban kicsit bonyolultabb volt a helyzet. A Voszhod hamar ipari hulladéknak lett nyilvánítva, eleve csak a Vosztok sebtében átalakított változata volt. Ott volt a vadonatúj Koroljov-féle Szojuz, csakhogy csúfosan megbukott első repülésén, megszakított küldetést és Komarov halálát okozva. Továbbá az űrállomást Koroljov fő konkurense, Vlagyimir Cselomej tervezte - akkor már tervezett hozzá saját űrhajót is, nem közösködünk, elvtárs, főleg ha szart gyártotok.

Cselomejék 1970-ben a katonai Almaz űrállomások számára tervezni kezdték a TKS (Transzportnij Korabl Sznabzsenyija) űrhajót. A TKS két részből tevődött össze: a VA (Vazvrascsajemij Apparat) űrkapszulából és az FGB (Funkcionalna-Gruzovoj Blok) lakó- és kiszolgáló modulból.

A dizájn jelentősen eltért az addigi szovjet elképzelésektől, Leonov egyenesen a "mi Apollónknak" titulálta. Valójában egészen másra tervezték. Az FGB szakasz 37 m3 lakható résszel rendelkezett, elöl a VA kapszula felé átjárással, a végén pedig egy másik dokkolóegységgel, az Almazhoz való csatlakozásra. Emellett 6700 kg terhet is bele lehetett pakolni. A VA űrkapszula 3 személyes volt, némileg kisebb ugyan az Apollo CM-nél, de az űrhajósok űrruhát viselhettek, ami akkoriban épp nem volt "divat" a szovjet űrhajókon. Volt egy bejárata az oldalán és egy a fenekén, a hőpajzson, így akár légzsilipként is felhasználható volt az Almaz vagy az FGB számára. Az űrkapszulát önállóan is csatlakoztatni lehetett az Almazhoz, így az egyből űrhajósokkal is felbocsátható volt.

Az első űrállomás, a civil Szaljut-1 1971-ben pályára állt, de újból hibák léptek fel. A Szojuz-10 nem tudott dokkolni, a Szojuz-11 háromfős legénysége pedig meghalt leszállás közben. Cselomejék sorban gyártották a hardvert, de a balszerencse tovább kísértett: két további civil űrállomás mondott csődöt. Az első Almaz katonai egység egy ideig úgy tűnt, sikeres lesz, gyorsan el is nevezték Szaljut-2-nek, de 11 nappal később az is bemondta az unalmast. Az ellentétek ismét kiéleződtek: Cselomej levelet írt a pártvezetésnek, melyben a Szojuz elégtelenségét fejtegette, és javasolta a további űrállomások automatikus, ember nélküli használatát, amíg a TKS el nem készül! A levél azonban süket fülekre talált. (Több sikertelen küldetés oka lett egyébként, hogy ha az automatikus dokkolás nem sikerült, nem maradt elég üzemanyag a Szojuzban manuális próbálkozásra.)

Az új űrhajót veszett ütemben tesztelték: VA modulokból nem egyet, hanem egyszerre kettőket tettek a Proton rakétákra, hogy minél több adatot gyűjtsenek. Az első kész, teljes TKS űrhajót 1977. július 17-én, Kozmosz-929 néven bocsátották fel, természetesen emberek nélkül. A TKS-1 jól teljesített, rengeteget próbálgatták a manőverezést, illetve leválasztották és begyűjtötték a VA kapszulát. Csakhogy a jövő kezdett homályba borulni: a program csúszásban volt, Cselomej politikai patrónusa meghalt szívrohamban, helyére pedig a rakétatudós politikai ősellensége került, így a katonai program egyre inkább háttérbe szorult a civil űrállomások mellett. 1978-ban Cselomej űrhajós fia, Szergej, majdnem dekompresszió áldozata lett egy vákuumkamrában.

A vég aztán 1979-ben jött el: beszüntették az Almaz programot, illetve erőforrásait beolvaszották az új civil programba, a Mirbe. Ezzel a TKS első emberes repülésének célpontja, az újgenerációs Almaz állomás is füstté lett, pedig már legénységet is kijelöltek. Egy ideig még élt a remény, hogy a Szaljut-6-hoz indulhat egy TKS, fedélzetén Glazskov, Makrus és Sztyepanov űrhajósokkal. A földi emberes próbák azonban annyi problémára derítettek fényt, hogy végül csak emberek nélkül indulhatott útnak a TKS-2, 1981. április 25-én. 57 napnyi önálló repülés után dokkolt a lakatlan Szaljut-6-hoz, és ott is maradt bő egy évet, az űrállomás megsemmisítéséig. Nevet is csak a "mindent bele" Kozmosz-sorozatban kapott, mint Kozmosz-1267.

Az utolsó években még volt némi huzavona - két űrhajó készen állt, és bár '81-ben mégegyszer leállították az Almaz és TKS programokat, utána majdnem emberes repülésre is futotta. 1982-ben újra összeéllítottak legénységeket, hogy a TKS-3-on végezzenek katonai felderítést, a Szaljut-7-hez csatlakoztatva az űrhajót. Az űrállomés azonban nem bizonyult elég megbízhatónak, és katonai helyett szervízelő missziók indulta, Szojuzokkal. A két fel nem használt TKS űrhajó '83-ban és '85-ben Kozmosz-1443 és -1686 néven, emberek nélkül csatlakozott az űrállomáshoz. Az utolsót be is lakták, ez volt ez első eset, hogy az űrben emberek használtak TKS-hardvert. De ez már katonáskodás helyett a Mir számára volt tapasztalatszerzés, a moduláris űrállomás prototípusaként.

Bár sose használták arra, amire eredetileg tervezték, a TKS öröksége nagyon is kézzelfogható. Az FGB szolgált alapul a Mir több moduljának, a Kvant-2-nek, a Spektrnek a Prirodának és a Kristallnak is. Sőt a mai napig ott van felettünk, mert az ISS legrégebbi darabja, a Zarya is a szovjet Apollo leszármazottja.