Anno
Mi történt anno augusztus 18-án?
Ezen a napon született 1834-ben Andermattban (Svájc) Cathry Szaléz Ferenc mérnök, a Budapest-svábhegyi (ma Szabadsághegy) fogaskerekű vasút építője. A bázeli Internationale Gesellschaft für Bergbahnen cég megbízásából jött hazánkba. A Riggenbach-rendszerű gőzvontatású vasutat - harmadikként a világon - 1874. júl. 24-én helyezték üzembe, Svábhegy végállomásig.
Az illetékes hatóságok gyorsított eljárásban adták meg az engedélyt, így 1873 júliusában Cathry Szaléz irányításával megkezdhették az építési munkát.Az első sínszálakat 1874. április 22-én rakták le, június elején megtarthatták a próbamenetet, és június 24-én, délután nagy ünnepség közepette átadták a főváros érdeklődő közönségének az új közlekedési eszközt. Az egyvágányú, 2,8 km hosszúságú budai fogaskerekű gőzvasút két végállomásának szintkülönbsége 260 méter volt, az utazás fölfelé 25, lefelé 17 percig tartott. A járműpark kezdetben három svájci gyártású gőzmozdonyból, tíz kéttengelyes személykocsiból és három teherkocsiból állt. Vonalát 1890-ben hosszabbították meg a Széchenyi-hegyig. Cathry Szaléz idő közben hazánkban telepedett le, s ő volt egyik építője a pozsonyi és esztergomi Duna-hídnak is.
Cathry Szaléz Ferenc 1901. szeptember 13-án hunyt el Budapesten. Síremlékszobra a Farkasréti temetőben, emléktáblája a fogaskerekű vasút svábhegyi állomásépületén áll.