Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Anno
Anno
Mi történt anno augusztus 18-án?
Ezen a napon született 1834-ben Andermattban (Svájc) Cathry Szaléz Ferenc mérnök, a Budapest-svábhegyi (ma Szabadsághegy) fogaskerekű vasút építője. A bázeli Internationale Gesellschaft für Bergbahnen cég megbízásából jött hazánkba. A Riggenbach-rendszerű gőzvontatású vasutat - harmadikként a világon - 1874. júl. 24-én helyezték üzembe, Svábhegy végállomásig.

Az illetékes hatóságok gyorsított eljárásban adták meg az engedélyt, így 1873 júliusában Cathry Szaléz irányításával megkezdhették az építési munkát.Az első sínszálakat 1874. április 22-én rakták le, június elején megtarthatták a próbamenetet, és június 24-én, délután nagy ünnepség közepette átadták a főváros érdeklődő közönségének az új közlekedési eszközt. Az egyvágányú, 2,8 km hosszúságú budai fogaskerekű gőzvasút két végállomásának szintkülönbsége 260 méter volt, az utazás fölfelé 25, lefelé 17 percig tartott. A járműpark kezdetben három svájci gyártású gőzmozdonyból, tíz kéttengelyes személykocsiból és három teherkocsiból állt. Vonalát 1890-ben hosszabbították meg a Széchenyi-hegyig. Cathry Szaléz idő közben hazánkban telepedett le, s ő volt egyik építője a pozsonyi és esztergomi Duna-hídnak is.

Cathry Szaléz Ferenc 1901. szeptember 13-án hunyt el Budapesten. Síremlékszobra a Farkasréti temetőben, emléktáblája a fogaskerekű vasút svábhegyi állomásépületén áll.