Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
Koppenhága: Európa legzöldebb nagyvárosa
A Siemens közzétette az első „Európai Zöldváros Indexet" - Az Economist Intelligence Unit harminc európai ország harminc nagyvárosát vizsgálta - A városok élen járnak a klímavédelemben.

Koppenhága Európa „legzöldebb" városa. A dán fővárost Stockholm, Oslo, Bécs és Amszterdam követi a sorban. Erre a következtetésre jutott az a harminc európai ország harminc nagyvárosának környezeti fenntarthatóságáról szóló egyedülálló tanulmány, amelyet a Siemens mutatott be az ENSZ koppenhágai éghajlat-változási konferenciáján.

Amellett hogy a tanulmány elemzi a városok eredményeit és célkitűzéseit a környezetvédelem és a klímaváltozás elleni védekezés területén, az úgynevezett Európai Zöldváros Index láthatóvá teszi a különbségeket. A tanulmány a harminc nagyvárost nyolc kategória alapján értékeli: szén-dioxid-kibocsátás, energia, épületek, közlekedés, víz, levegőminőség, hulladékhasznosítás és területfelhasználás, valamint környezeti irányítás.

„Azzal támogatjuk a városok küzdelmét a hatékony klímavédelem érdekében, hogy átfogó, standardizált adatokat szolgáltatunk számukra - mondta a Siemens AG központi kutatórészlege, a Vállalati Kutatás és Technológiák vezetője, Dr. Reinhold Achatz. - A városok arra használhatják fel a tanulmányt, hogy priorizálják teendőiket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében." Budapest az összesített rangsorban a 17. helyet foglalja el, míg a közlekedési mutatók alapján a legjobbak között ért el helyezést, a 10. helyre került.

„Az elemzésben részt vevő európai nagyvárosok vezető szerepet játszanak a környezetvédelemben. Majdnem mind a harminc városban, amelyeknek összlakossága megközelítően 75 millió fő, a szén-dioxid egy főre eső kibocsátása alacsonyabb az uniós tagállamok átlagánál" - mondta James Watson, az Economist Intelligence Unit vezető szerkesztője, a szóban forgó tanulmány összeállítója. (Az Economist Intelligence Unit üzleti információkat szállít a világ vezető cégei számára.)

A kategória legkiemelkedőbb városa Oslo, amely évente és lakosonként mindössze 2,5 tonna szén-dioxidot bocsát ki, ami messze alacsonyabb a 8,5 tonnás európai átlagnál. Továbbá majdnem mind a harminc város kifejlesztette és részben már meg is valósította a maga környezetvédelmi stratégiáját.

„Mindazonáltal valamennyi városnak óriási kihívásokkal kell szembenéznie. Példának okáért a megújuló energiaforrások jelenleg csupán hét százalékát teszik ki energiaellátásuknak, ami jelentősen alatta marad az EU által 2020-ra előirányzott húsz százaléknak" - teszi hozzá Watson. Emellett az újrahasznosított hulladék aránya átlagban nem éri el a húsz százalékot, míg négy liter vízből egy csőtörés és szivárgás miatt folyik el.

Jellemzően a skandináv városok értek el magas pontszámot. A környezettudatosság ebben a régióban évek óta meghatározó jelenség, ami összhangban áll ambiciózus klímavédelmi célkitűzéseikkel. Koppenhága például azt tervezi, hogy 2025-re szén-dioxid-semleges lesz.

A skandináv országok egy főre eső GDP-je magasabb az átlagnál, ezért ezek a gazdag országok jelentős összegeket tudtak környezetvédelembe fektetni. A kelet-európai városok viszont eddig gyengén szerepelnek, ami főképp a viszonylag alacsony GDP-vel és a történeti okokkal magyarázható; köztük azzal, hogy ezekben az országokban a korábbi évtizedekben hiányzott a környezettudatos szemlélet.

Mindez leginkább az épületek magas energiafogyasztásában, és az elöregedett infrastruktúrában nyilvánul meg. Ezzel szemben a régió tömegközlekedése gyakran átlag feletti: Kijevben, amely egyébként a harmincadik helyen áll, a legmagasabb a tömegközlekedést használók aránya.

Az Európai Zöldváros Index vizsgálati köre egyedülállónak mondható. A nyolc kategória harminc egyedi indikátoron alapszik, amelyből tizenhat mennyiségi (például az egy főre jutó vízfogyasztás és energiafelhasználás, újrahasznosítási arány és a tömegközlekedés használata), tizennégy pedig minőségi mutató (például a szén-dioxid csökkentésének célértéke, épülethatékonysági szabványok és a környezetvédelmi intézkedések támogatottsága). Az Economist Intelligence Unit a Siemensszel közösen fejlesztette ki az indexet, s készítette el jelentését.

„Amennyire csak lehetséges, a kutatás hivatalos adatokra épül, amelyek többek között állami statisztikai hivataloktól és önkormányzatoktól származnak" - állítja Watson. A tanulmány minden városról részletes portrét ad, amely megmutatja erősségeiket és gyengeségeiket, valamint kiemel olyan projekteket és kezdeményezéseket, amelyekből a többi város tanulhat. „A vizsgálat kulcsfontosságú része, hogy a települések eredményei összehasonlíthatóak, mind az egyes kategóriákban, mind az összesített értékelésben" - fűzi hozzá Watson.

„A tanulmány pontosan mutatja Budapest paramétereit - mondja Farkas Szilvia, a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója. - Az erősségek bemutatása mellett ugyanakkor nem hagy kétséget afelől sem, hogy Budapest esetében még vannak fejlesztendő területek."

Az Európai Zöldváros Index London és München fenntarthatósági tanulmánya után a Siemens harmadik olyan tanulmánya, amelyik a Fenntartható Városi Infrastruktúra című sorozat része.

„Ezzel a tanulmánnyal ismét hangsúlyozni szeretnénk elhivatottságunkat, hogy segítséget nyújtsunk a városoknak klímavédelmi intézkedéseikhez - mondja Achatz. - A városok ugyanis kulcsszerepben vannak: ők a felelősek az összes üvegházhatású gázkibocsátás nyolcvan százalékáért, továbbá mára a Föld népességének több mint a fele városokban él."