Még mindig több pálinkát állítanak elő bérfőzés keretében, mint kereskedelmi célból: az előbbi nagyjából ötmillió liter évente, utóbbi pedig folyamatosan növekszik, most kb. 1,5-2 millió liter.
A kereskedelmi főzésű pálinkák fogyasztása évente mintegy tíz százalékkal nő, ezzel párhuzamosan, a bérfőzés volumene évente tíz százalékkkal csökken - derül ki a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszerlánc-elemzési Főosztályának adataiból.
Az utóbbi években egyértelműen népszerűbbé vált a pálinkafogyasztás. Az egy főre eső hazai szeszesital-fogyasztás tiszta szeszre vetítve, évente 3-3,5 liter körül mozog. A kereskedelmi forgalomba kerülő pálinkákból az egy főre jutó éves fogyasztás 1,5 deciliter.
„A pálinkatermelés 2008-ban mintegy húsz százalékkal nőtt az előző évekhez képest. Úgy tűnik, sikerült a pálinkából jó értelemben vett "divatot" csinálni, egyre többen értékelik, élvezik olyan ínyenc módon, ahogy a borokat. Azt reméljük, hogy a pálinka, a szeszes italok prémium szegmensében tovább tudja erősíteni pozícióit." - nyilatkozta Kasza Gyula a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszerlánc-elemzési Főosztály Közkapcsolati Osztályának vezetője.
A szakemberek szerint a növekedés egyik oka, hogy a pálinka szót az Európai Uniós csatlakozást követően levédette Magyarország, ezzel olyan nemzeti itallá lépett elő, mint a görögöknél az Ouzo vagy az olaszoknál a Grappa.