Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Veterán I.
A múlt heti cikkünkben beszámoltunk az Oldtimer Expo-ról, most szeretnék egy kicsivel mélyebben belemenni a régi autók és motorkerékpárok életébe. Ki az, aki nem érezné jól magát egy fél évszázados motorkerékpár nyergében? Cikkemmel megpróbálok irányvonalat mutatni kezdő felújítóknak.

Természetesen nem mindenki szeret motorozni. Nekik találták ki az autót, amit szintén lehet restaurálni, csak meglehetősen nagy összegből. Beszéljünk tehát a felújítási formákról. Ezen a téren is megoszlanak a vélemények; van, aki a teljesen gyári állapotra törekszik, van, aki a gyárihoz hasonlóra, van, aki a régi köntösbe új technikát bújtat és van, aki a régi forma alapján teljesen újat alkot.



A teljesen gyári állapotról két esetben beszélhetünk. Az egyik az, amikor a járművet az utolsó szegig felújítják. Ezalatt természetesen azt értem, hogy a rossz alkatrészeket újra cserélik, vagy ha még lehet, felújítják, a szép állapotban lévőket pedig csak kicsinosítják. A másik verzió kevésbé költséges, de nagyon ritka. Ennél a járművet a fellelt állapotban tartják meg, feltéve, ha megfelelően karban volt tartva. Ha hiszik, ha nem, még mindig lehet ilyenekre is bukkanni, legtöbbször egy pajtában vagy egy sufni mélyén. Mindkét esetben kaphatnak muzeális minősítést a járművek.

Létezik az a felújítás, amikor az ember jóval kevesebb pénzből próbál meg gyönyörűséget varázsolni. Ilyen esetben a gyári alkatrészek helyett megelégszenek a hasonlóval, és inkább a dizájnelemekre fektetnek hangsúlyt. A profik egyből látják, hogy ez nem eredeti, de az utcán végigdöcögve biztosan nagy sikert foguk elérni.

A harmadik felújítási mód az, amikor a régi karosszéria új technikával lesz felvértezve. Szívem szerint ehhez a táborhoz tartozom, bár már mindegyikben többször is tevékenyen részt vettem. Ez a technika inkább a látványra épít, a szépen rendbetett, kábelkorbácsok nélküli, lecsupaszított, modern motortér, az egyszerű, ám alapjába véve futurisztikus utastér és hozzá a nagyméretű könnyűfém felni egyben elég impozáns megjelenést kölcsönöz a járműnek. Szerencsére ez esetben közepes költségvetésről beszélhetünk. Előnye, hogy egy jó veterán karosszéria rendbetétele után szinte minden alkatrész könnyedén beszerezhető lesz hozzá. Rengeteg variáció közül válogathatunk, igazán csak képzeletünk szabhat határt.

Az utolsó általam ismertetett mód a régies, retro formára épített vadonatúj gépek. Talán mindközül ez a legköltségesebb, hiszen szinte minden alkatrészt egyedileg kell legyártani, aminek tényleg csak a pénztárca szab határt. Egyébként pontosan emiatt talán ez a legritkább eset. Erről bővebben inkább csak kérésre szólnék a továbbiakban.

Összegezve az eddigieket, át lehetne gondolni, ki milyen módon szeretné véghezvinni tervét. Itt álljunk is meg egy kicsit. Nem ismerem az igényeket a veterán gépjárművek terén, ezt a cikket azért írom, hogy ha bárki is érdeklődést mutat a téma iránt, további irományaimban szívesen megpróbálok segíteni, minden kérdést megválaszolni. Szeretném, ha a fórumon aktívan jeleznék, hogy van-e affinitás a veteránozás iránt, mert így egy komplett cikksorozat is útnak indulhatna, sőt, akár személyes tapasztalataimmal is megpróbálhatok segíteni az érdeklődőknek. Tudom, még kevesen vannak látogatóink, mert sokan nem is hallottak rólunk. Addig is családias légkörben várok minden hozzászólást. Az aktív részvételt előre is köszönöm.
2010.05.05.