Közélet
(A)MIG a festék le nem pereg
Idén május 26-án ünnepeljük a magyar űrhajózás harmincadik évfordulóját. Gyulaházán, egy Kecskemét melletti kis faluban ennek emlékére az általános iskola előtt egy MÍG 21-es típusú vadászrepülőgép van kiállítva. Végre elérkezett az idő, hogy felújítsák -írja a múlt-kor.hu. Ezt a repülőgépet tehát az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan emlékére állították ki szülőfalujában, aki állítólag ezzel a géppel is repült.
Az 1950-ben a Szovjetunióban gyártott delta szárnyú repülőt erősen megviselte az időjárás, ezért a gyulaházi önkormányzat, valamint a Világűr a Föld Jövőjéért Alapítvány együtt szeretné megmenteni a hajtómű és fegyverek nélküli vadászrepülőt. A felújítást pedig a kecskeméti repülőszázad katonái fogják majd elvégezni.
A gép egy ferde állványon lett kiállítva, amin lehetetlen lenne a munkálatokat véghezvinni, ezért készítettek neki egy speciális állványzatot, amire egy hatalmas daruval emelték át a több tonnás gépet. A felújítás várhatóan szerdáig fog tartani, akkor helyezik vissza a helyére a repülőt. Az eredeti színe mellett korhű matricákat és felségjelzést is fog kapni.
Farkas Bertalan 1980 május 26-án indult útnak a Szojuz 36 fedélzetén társával, Valerij Kubatovval a világűr felé. Több, mint egy hétig tartott küldetésük, miközben a Szaljut 6-os űrállomáson kísérleteket végeztek fizikai, orvos biológiai, fémtechnikai, valamint erőforrás kutatási téren. Mindketten a Szojuz 35 fedélzetén tértek vissza a Földre június 3-án.
A nagy nap emlékére tartják a magyar űrhajós szülőfalujában a megemlékezést, amit május 30-án rendeznek tehát Gyulaházán. A színes programok díszvendégeként természetesen ott lesz maga Farkas Bertalan is, több űrhajóstársával együtt.
Egy rövid ismertető a MIG 21-ről: a Mikojan-Gurjevics Tervezőirodában az 1950-es évek második felében kifejlesztett teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, deltaszárnyú, behúzható futóművel, gázturbinás sugárhajtóművel, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal, katapultüléssel ellátott, egyszemélyes, elsősorban frontvadász feladatkörre kifejlesztett kis hatótávolságú, merevszárnyú repülőgéptípus. Szerették volna átlépni a kétszeres hangsebesség határt, ami a többszöri gázturbina váltás után sikerült is. Három gyárban gyártották őket: a szovjet légierőnek az együléseseket a gorkij gyár, a külföldre szállított együléseseket a Moszkva melletti 30.sz. Állami Repülőgépgyár, a kül- és belföldre szánt kétüléseseket pedig a tbiliszii Gaz-31 gyár. Összesen 10 158 darab készült belőlük.