Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
(A)MIG a festék le nem pereg
Idén május 26-án ünnepeljük a magyar űrhajózás harmincadik évfordulóját. Gyulaházán, egy Kecskemét melletti kis faluban ennek emlékére az általános iskola előtt egy MÍG 21-es típusú vadászrepülőgép van kiállítva. Végre elérkezett az idő, hogy felújítsák -írja a múlt-kor.hu. Ezt a repülőgépet tehát az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan emlékére állították ki szülőfalujában, aki állítólag ezzel a géppel is repült.

Az 1950-ben a Szovjetunióban gyártott delta szárnyú repülőt erősen megviselte az időjárás, ezért a gyulaházi önkormányzat, valamint a Világűr a Föld Jövőjéért Alapítvány együtt szeretné megmenteni a hajtómű és fegyverek nélküli vadászrepülőt. A felújítást pedig a kecskeméti repülőszázad katonái fogják majd elvégezni.

A gép egy ferde állványon lett kiállítva, amin lehetetlen lenne a munkálatokat véghezvinni, ezért készítettek neki egy speciális állványzatot, amire egy hatalmas daruval emelték át a több tonnás gépet. A felújítás várhatóan szerdáig fog tartani, akkor helyezik vissza a helyére a repülőt. Az eredeti színe mellett korhű matricákat és felségjelzést is fog kapni.

Farkas Bertalan 1980 május 26-án indult útnak a Szojuz 36 fedélzetén társával, Valerij Kubatovval a világűr felé. Több, mint egy hétig tartott küldetésük, miközben a Szaljut 6-os űrállomáson kísérleteket végeztek fizikai, orvos biológiai, fémtechnikai, valamint erőforrás kutatási téren. Mindketten a Szojuz 35 fedélzetén tértek vissza a Földre június 3-án.

A nagy nap emlékére tartják a magyar űrhajós szülőfalujában a megemlékezést, amit május 30-án rendeznek tehát Gyulaházán. A színes programok díszvendégeként természetesen ott lesz maga Farkas Bertalan is, több űrhajóstársával együtt.

Egy rövid ismertető a MIG 21-ről: a Mikojan-Gurjevics Tervezőirodában az 1950-es évek második felében kifejlesztett teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, deltaszárnyú, behúzható futóművel, gázturbinás sugárhajtóművel, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal, katapultüléssel ellátott, egyszemélyes, elsősorban frontvadász feladatkörre kifejlesztett kis hatótávolságú, merevszárnyú repülőgéptípus. Szerették volna átlépni a kétszeres hangsebesség határt, ami a többszöri gázturbina váltás után sikerült is. Három gyárban gyártották őket: a szovjet légierőnek az együléseseket a gorkij gyár, a külföldre szállított együléseseket a Moszkva melletti 30.sz. Állami Repülőgépgyár, a kül- és belföldre szánt kétüléseseket pedig a tbiliszii Gaz-31 gyár. Összesen 10 158 darab készült belőlük.