Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Látni és látszani I.
A járműgyártók folyamatos fejlesztéseinek hatása kihat a gépjármű világítási berendezéseire is. A hagyományos izzókat egyre erősebb fényű halogén izzók, majd a xenon rendszer váltotta fel. Néhány vívmányt említünk most meg. A kezdetek kezdetén a lámpák gyertyafénnyel működtek a kocsikban, majd felváltotta őket a petróleumlámpa.

El tudjuk képzelni, hogy ezek hatékonysága erősen közelít a nullához, de akkoriban jobb híján ez is megtette. Inkább csak jelzőfényként használták.

A nagy áttörést az elektromosság, vagyis az akkumulátor és a dinamó jelentette. Az első izzók nagyban hasonlítottak Edison villanykörtéjéhez, a problémát a folyamatos rázkódás jelentette, hiszen a szénszálak folyton elszakadtak. A megoldást a napjainkban is használt wolfram adta. Igazán a normál izzók fénye sem volt kielégítő, így szükség volt egy újabb megoldásra. Ez volt a halogén izzó, ami már megfelelt a kor követelményeinek és napjainkban is használatos. Több fajtája van, mind méretben, mind fényerőben különböznek egymástól. Léteznek már extrák is, példaként említeném meg az ötven százalékkal nagyobb fényerejű H4-es izzót. Tényleg erősebben világít, ám a fényerősség növelésével hamarabb tönkremegy.

Kellett tehát valami, ami még ennél is erősebb fénnyel rendelkezik. A hegesztéskor is jól ismert ívfénnyel kezdtek tehát kísérletezni. Létre is hozták az első xenon csövet, amit nagyfeszültségű transzformátor hajt. Hiszen az ív fenntartásához több ezer voltra van szükség, ezért a gyújtókba nem érdemes belenyúlkálni. Sokan szeretik a fényét, de nagyon sokan szidják is. Tény, hogy jóval erősebb fényt ad, mint elődei, ám ez olykor már a szembe jövőnek erősen bántó lehet. És itt állnék meg egy kicsit a tévhitek eloszlatását illetően. Sokan azt hiszik, hogy az autójukba rakott utólagos xenon legális, mert a kínaiak „E" szabványt nyomtattak rá. Ezeknek a xenon csöveknek a foglalata megegyezik a halogén izzóéval, így be lehet tenni a helyére. Igen ám, de a cső és az izzó gyújtópontja teljesen máshová esik, ráadásul a csőben nincs a tompított fényszóróhoz tartozó kanál sem. Az utólagos xenon beépítése tehát illegális, mert szerte-széjjel világítja meg az utat elvakítva a szembejövőket. És a rend őre, illetve a műszaki vizsgabiztos elveszi a forgalmi engedélyt, ha ilyet lát.

Mondhatnánk erre, hogy „Honnan tudja?". Nagyon egyszerű a válasz. A közúti forgalomban használható lámpatesteken fel van tűntetve, hogy milyen fényforrással kell szerelni. A HCR vagy HC és HR feliratból a „H" betű a halogént jelenti, a DC és DR feliratú lámpák pedig xenon csőhöz valók.
A xenon fényszórót is alkalmazhatják kettős, vagyis bi-xenonként. Ez azt jelenti, hogy a tompított és a távolsági fény is xenon csővel működik. A lámpa felizzásának ideje akár több másodperc is lehet, ezért a fénykürtöt egy motorral mozgatott blendével oldották meg, ami a cső elé kerül villogáskor.
Ezek után már csak az extrákat fejlesztették ki, vagyis a kanyarkövető szabályozást, ami azt jelenti, hogy egy motor a lámpát mindig a kanyar belső íve felé fordítja. Sokan nem tudják, de ez nem újdonság. Ilyet használt a Citroen egyik típusa is már a Louis de Funes filmekben.

A másik újdonság az adaptív szabályozás. Ez azt jelenti. hogy a kocsin elhelyezett rengeteg érzékelő és kamera figyeli az utat, a kocsi mozgását, sőt még a közlekedési táblákat is felismeri, és ezek alapján osztja el a fényerőt, a csóva magasságát illetve irányát. Ezzel is sikerült az autót kellőképpen megdrágítani, de tény, hogy a sötétben történt balesetek ötven százalékkal csökkenthetők lennének, ha mindenki xenont használna.

A legújabb fejlesztésekre most nem térnék ki, hiszen még mindig tervezés alatt vanak. Léteznek már LED-es lámpák, főként hátul, illetve a nappali menetjelzőben, ezekről majd később írunk.