Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Látni és látszani II.
Az előző részben már említettük a jövő világítási rendszereit, most egy picit bővebben szeretnék róluk szót ejteni. Mostani főszereplőink tehát a LED -es világítótestek lesznek. Az elmúlt években rohamosan fejlődött a világító félvezetők iránti kereslet. A LED (fényt kibocsátó dióda) sokkal előnyösebb a mai izzóknál. Főként kis áramfelvétele, és relatíve nagy fényereje miatt alkalmazzák. Az egyetlen hátránya, hogy a világítási szöge elég kicsi, így a nagyobb terek megvilágításához több LED-re van szükség.


Az autóipar is elég gyakran használja már, bár inkább csak a hátsó lámpákban. Vannak típusok, melyek az első fényszóróban is ezt a technikát alkalmazzák, ám elterjedése még várat magára. Ugyanis a tompított fényszóróba legalább harminc, szuperfényes LED-et kell építeni ahhoz, hogy elérje egy xenon lámpa fényerejét. A diódákat vezérelni kell, valamint a nagy darabszám által termelt hő miatt a hűtésükről is külön gondoskodni kell. A szuperfényes, nagy teljesítményű LED-ek gyártása igen költséges, és még nem képesek annyi üzemórát működni, mint kisebb társaik. Előnye továbbá, hogy nem érzékeny az ütésekre, rázkódásra, valamint gyorsan eléri fényerőmaximumát.

Ezért manapság inkább a nappali menetjelzőkbe alkalmazzák szívesen, amit tompított fényszóró helyett használhatunk nappal. Felhívnám a figyelmet arra, hogy a hipermarketekben vásárolt gagyi, sorba állított LED-ek nem minősülnek nappali menetjelzőnek.

Másik alkalmazási helye a hátsó lámpatest. Ide nem szükséges a hatalmas fényerő, így hűteni sem kell. A problémát inkább az jelenti, hogy a nagyjából tízezer üzemórás élettartam mellett több gyártási hibás dióda is előfordulhat, és ezek hamarabb égnek ki, cseréjük pedig nem olyan egyszerű, mint a hagyományos izzóké. A LED mindezek mellett hatalmas lehetőséget rejt magában a jövő biztonságos autója tekintetében. Ugyanis már vannak olyan fejlesztések, amik az autók közti információcsere érdekében folynak. A LED-del ez megvalósítható. Gondoljunk bele, hogy egy autópályán közlekedve az előttünk lévő autós hirtelen fékez. Ha nincs meg a követési távolság, nem biztos, hogy mi is meg tudunk állni mögötte, hisz a reakcióidőnk túl magas. Ezért a mérnökök kitalálták, hogy a hátsó lámpában lévő LED-eket kódok szerint villogtatják a különféle közlekedési helyzetekben, és a mögöttesen közlekedő autós első lámpájába épített szenzor érzékeli őket, majd akár vészfékezéssel is képes lesz beavatkozni. Ez a műveletsor nagyon gyorsan megy végbe, a vezető jóformán fel sem fogja, hogy mi történik.

A LED egyébként az autóipar mellett egyre több helyen kezd elterjedni, szinte minden háztartásban van már LED-es elemlámpa, és az elektromos berendezések készenléti üzemmódját is mind-mind LED jelzi. Fejlesztése napjainkban is töretlenül folytatódik, és egyre több helyen alkalmazzák. A jövő passzív házának megvilágításában is szerepet kaphat, hiszen energiafogyasztása igen kicsi, és a hosszú élettartam miatt a drágább gyártási költségek is megtérülnek.