Közlekedés
120 felett...
A MÁV Zrt. múlt heti igazgatósági gyűlésén jóváhagyták, hogy a MÁV- TRAKCIÓ Zrt. az Európai Unió TEN-T pályázatán elnyert kétmillió eurós összeggel ETCS 2. szintű fedélzeti rendszereket szereljen mozdonyaiba. Először is meg kell említenünk, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. az Unió TEN-T tenderére beadott egy pályázatot, mellyel meg is nyerte a tendert.
Összesen tehát kétmillió eurónyi összeg áll rendelkezésre, hogy a cég TRAXX és TAURUS mozdonyait ETCS (Europen Train Control System- Európai Vonatvezérlő Rendszer) rendszerekkel szerelje fel. Ezek a berendezések garantálják a szállítás biztonságát még a legszélsőségesebb esetekben is.
Az ETCS a vonatközlekedés biztonságos fenntartásáért felel, valamint az egyes pályaszakaszokon helytelenül megválasztott sebesség esetén képes be is avatkozni, mégpedig úgy, hogy lassít az üzemi fékkel, és ha kell a vészféket is használni tudja. Ezzel a berendezéssel az arra alkalmas pályákon a mozdonyok akár 120km/h -nál is nagyobb sebességgel is vontathatják a személyvagonokat.
A rendszer másik fontos célja a mozdonyok hatótávolságának növelése, hiszen ennek beszerelésével a mozdonyok teljesíteni tudják az Unióban előírt biztonsági szinteket, tehát nem kell lecserélni a határnál őket, hanem egész Nyugat-Európában közlekedhetnek. A kétmillió eurós összeg egyébként a cég harmincöt mozdonyának csak egy részére elég, az összes vontató ETCS-sel való felszerelése 13,5 euróba fog kerülni. A többi mozdony várhatóan 2012 végéig kapja majd meg a biztonsági rendszert.
Most már csak a pályakorszerűsítés várat magára, hiszen a nagy sebességű rendszer mit sem ér arra alkalmas pálya nélkül. Talán egyszer erre is sor kerül majd, és addig is örüljünk, hogy biztonságosabbá válik a vasúti közlekedésünk.