Önkénteseknek napvédő szerek használatáról szóló üzeneteket mutattak a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem munkatársai, miközben "valós idejű" felvételeket készítettek agyuk aktivitásáról - írja a transindex. hu
A teszten húsz fiatal férfi és nő vett részt, akik egyéb információk közé keverve a biztonságos fényvédelemről hallottak és láttak üzeneteket úgy, hogy mindeközben nyomon követték agyi aktivitásukat. Ezek után kikérdezték a kutatásban résztvevő önkénteseket arról, mi a véleményük a napfény elleni védekezésről, és tervezik-e ilyen szerek használatát az elkövetkezendő héten.
fMRI segítségével (funkcionális mágneses rezonanciás készülék) a kinyilatkoztatott szándékon túl a szakembereknek sikerült megjósolniuk a valós viselkedést is.
A készülék mágneses mező segítségével méri az agyi véráramlás változását, ezáltal megmutatja mely területek aktívak az adott pillanatban. A kapott eredmények elemzése odafigyelést és gondosságot igényel.
A kutatóknak megállapították a felvételek elemzése során, hogy a vizsgálatban részt vevők használják-e majd a következő hét folyamán a napvédő készítményeket - mint ahogy előzetesen ők maguk gondolták.
Emily Falk, az egyik kutató a Journal of Neuroscience című szakfolyóiratban megjelent tanulmány kapcsán elmondta, tulajdonképpen arra keresték a választ, van-e az agyban egyfajta „rejtett bölcsesség".
Matthew Lieberman kutatásvezető az alábbit írta közleményében; - "Sok ember 'elhatározza', hogy megtesz dolgokat, ám később nem teszi meg"
Az egy hét leteltével a kutatók meglepetésszerűen kikérdezték az önkénteseket újfent. Ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy az eltelt hét alatt használtak-e fényvédőszert? Mint kiderült, az emberek mintegy fele „jósolta" meg pontosan a szerek használatát.
Az fMRI felvételek azonban beszédesebbnek bizonyultak. Elemzésükkor ugyanis kiderült, volt olyan agyi terület, melynek aktivitása ennél pontosabban, az esetek háromnegyed részében jól megjósolta, mit tesz majd az egyén.
A mediális prefrontális kéregnek nevezett agyi terület tehát leleplezte az egyes önkénteseket.
Lieberman elmondta; ez a terület felelős a saját magunkról való gondolkozásért, a preferenciáinkért és az értékeinkért is. A szakértők bíznak benne, hogy megállapításaik hasznosak lehetnek a későbbiekben az emberek meggyőzése, különböző motivációs üzenetek eljuttatása szempontjából is.
A kísérlet végén minden önkéntes ajándékcsomagot is kapott. Amiben egyebek közt fényvédő készítményeket is elhelyeztek.