Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
Dugulás-elhárítás szenzoros lámpák által?
A közlekedési dugók a mindennapok bosszúságaihoz tartoznak, legyen akár kora reggel, akár késő este. Stefan Lämmer és Dirk Helbing kutatók szerint az önvezérlő, érzékelőkkel felszerelt közlekedési lámpák lehetnének a bosszantó dugók kialakulásának megelőzői.

Lämmera Drezdai Műszaki Egyetem munkatársa és Helbing, a Zürichi Műszaki Főiskola szociológusa közös tanulmányba fogtak. A tanulmányból kiderül, hogy az intelligensnek nevezett közlekedési lámpák nem csak a dugók megelőzésében - és ezáltal a fogyasztás csökkentésében - lehetnek hasznosak, hanem az alkalmazásukkal egyúttal csökkenthető a járművek által kibocsátott káros anyagok mennyisége is. A kísérlet kapcsán a két kutató lámpákat szenzorokkal és processzorokkal szerelt fel, majd úgy állították be azokat, hogy a pillanatnyi forgalomra reagálva váltsanak pirosra, illetve zöldre. Ami az eredményt illeti, várható volt: a váltásokat nem lehetett előre jelezni és a lámpák látszólag teljesen összevissza működtek. A vezetési idő azonban jelentősen csökkent.

A közlekedési dugók - azon kívül, hogy bosszantóak -, a szakértők szerint csak az Egyesült Államokban évente 100 milliárd dollár költséget okoznak. Ennek oka az ácsorgásokkal és megállásokkal tarkított növekvő fogyasztás, hiszen a járművek egy ilyen szituációban évente 10 milliárd literrel több üzemanyagot használnak el.

A két kutató a közúti közlekedést egy olyan folyadékkal modellezte, amely különböző csöveken keresztül folyik és amely a kereszteződésekben a legjobb megoldást választotta - írja az sg.hu
A képlet adott volt: dugók azokban a csövekben keletkeztek, amelyeknek nem volt elegendő kapacitásuk a folyadék továbbítására. A kereszteződések célja a nyomás csökkentése volt. Ezután, a módszer átkerült a közlekedési lámpákra is, amelyeket az aktuális forgalmat észlelő érzékelőkkel látták el, majd processzorokkal is felszerelték őket, így képessé váltak a jövőbeli forgalom becslésére.

Drezda adott otthont az első teszteknek. Az autósok ugyan lemondhattak a megszokásról és a kiszámíthatóságról, hiszen a lámpák nem a megszokott módon váltották színeiket, a teszt szakaszon mégis 10-30 százalékkal hamarabb jutottak át a vezetők. A két kutató azonnal levédette az ötletét.

Stefan Lämmer elmondása szerint: "A jelenleg használt lámpáknál, ha az ember pirosat kap, akkor tudja, hogy egy percig várnia kell, függetlenül attól, hogy valaki áthalad-e a kereszteződésben vagy sem. Ezzel szemben az intelligens lámpáknál ilyesmi nem történhet meg, egyetlen autó sem várakozik ok nélkül. Vagyis pontosan tudom, hogy azonnal zöld jelzést kapok, amint az utca szabaddá válik. Mindez azt jelenti, hogy a közlekedés sokkal természetesebb és előreláthatóbb lesz, még ha nem is válik kiszámíthatóbbá. Az új rendszer ráadásul a gyalogosokat sem hozza hátrányos helyzetbe".

Persze kérdéses, mit jelöl pontosan a „szabad út", hiszen egy-két időszakot leszámítva a nagyvárosokban lévő forgalom szinte folytonos. Ott pedig, ahol nem, általában dugó áldozatai sem leszünk.