Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Erőtől duzzad
Az olasz cég, a Lamborghini bemutatta legújabb fejlesztésű, V12-es motorját, melyet a következő generációs, a Murcielago-t helyettesítő Aventador-ba építenek majd be.

A V12-es erőforrás mindig is a cég kedvence volt, hiszen kezdetben traktorokat gyártottak, nem pedig szuper sportkocsikat. A Ferrari hatására kezdtek ebbe az irányba terjeszkedni, próbálkozásaikat pedig siker koronázta. Most ismét fejlesztettek egy kicsit nagyteljesítményű aggregátjukon.

Az Aventador ugyan még csak pletyka, ám a benne dolgozó motor már közel sem az. A hengerűrtartalmát tekintve hat és fél literes erőforrás tehát tizenkét hengerrel rendelkezik. Teljesítménye maximumát 8250-es percenkénti fordulatszámon éri el, egészen pontosan hétszáz lóerőt. Nyomatéka valamivel kevesebb, 690 Nm, ezt 5500-as fordulaton adja le. A V12-es erőforrás fejlesztését a Lamborghini Sant'Agata Bolognese fejlesztőintézetének köszönheti.

A motor hatvan fokos hengerszöggel készült, 665 mm magas, 848 mm széles, valamint 784 mm hosszú. Hengerfurat átmérője 95 mm, lökete pedig 76,5 mm, ami igazán rövid löketű, pörgős motorrá teszi. A nitridálással keményített főtengely mindösszesen csak 24,6 kilogrammot nyom, amíg az erőforrás teljes tömege eléri a 234 kg-ot. A tizenkét hengeres erőmű két kipufogódobbal rendelkezik, amelyek csillapítanak valamelyest a rémisztő hangzavaron, valamint felelősek a megszokott, erőteljes Lamborghini „kórusért".

A motor mellett a sebességváltó is teljesen új fejlesztésű. Az ISR, vagyis Independent Shifting Rods (Független Kapcsoló Rudak) névre keresztelt, hét sebességes szimpla tengelykapcsolós nyomatékváltó lehetővé teszi a kifejezetten rövid váltási időket. Érdekesség, hogy visszatértek az egytárcsás tengelykapcsolóhoz, aminek az az oka, hogy jóval könnyebb, mint duplatárcsás társa.
A független kapcsoló rudak hasonlóképp működnek, mint a dupla kuplung, hiszen amíg az egyik rúd szétkapcsolja az éppen használatban lévő fokozatot, egy másik rúd már kapcsolja is össze a következőt.

A súlycsökkentést a gyártó igencsak komolyan vette, hiszen az új fejlesztésű váltómű mindössze hetven kilogrammot nyom. A sebességváltó három féle vezetési móddal párosul: a Strada, a Sport, valamint a Corsa jelent választási lehetőséget a sofőr számára. Az utóbbi a legvadabb; ilyenkor a vezérlőegység a motor teljes erőtartalékát rendelkezésre bocsátja, és már az indulásnál rajtprogrammal teszi még élvezetesebbé a gyorsulást.