Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Tudomány - Áltudomány
Tudomány - Áltudomány
Véget ért a balszerencse
A napvitorla kísérletek pechsorozata úgy tűnik, egy időre véget ért. A NASA ugyanis sikeresen a világűrbe juttatta az egyszer már egy rakéta meghibásodása során megsemmisült NanoSail-D-t.

A napvitorla lényege, hogy az ultra vékony (7,5mikrométer vastagságú), hőálló poliamid gyantából készült fólia egyik oldalát ezüst-alumínium anyaggal vonják be a jó fényvisszaverés érdekében. A nap fotonokkal bombázza a felületet, amik gyorsítják a vitorlát. A problémát csak az jelenti, hogy egy negyed futballpályányi felületre nagyjából 1 milli-Newton gyorsító erő hat. Ez nem túl nagy érték, ám a tudósok kísérleteihez felbecsülhetetlen adatokkal bír.

Nyáron már a JAXA japán űrügynökség is felbocsátotta az Ikaros-t, ami az egyik Vénusz felé tartó robotról lecsatlakozva nyitotta ki ernyőjét. A rettentő vékony, hártya szerű ernyő anyagába napelemeket is integráltak, így a meghajtás mellett az energiaellátásról is sikerült gondoskodniuk. A méréseik szerint az Ikaros-t 1,12 mN erő gyorsítja, és a kormányozhatósága is kiváló.

Éppen ideje volt tehát, hogy a NASA sikeresen a világűrbe küldjön egy hasonló szerkezetet. Már fent kering, ám a vitorla kibontását csak hétvégére tervezik. Az amerikai űrhivatal egy kicsit más okból teszteli a napvitorlát. Ők a Föld körül egy 650 kilométeres távolságban lévő pályára állították a szerkezetet, ahol még a légkör súrlódási ereje érezhető, tehát a napszél gyorsító hatásai elenyészőek. Éppen ennek ellenkezőjét szeretnék megvizsgálni; a cél a napvitorla fékezőernyőként való alkalmazásának vizsgálata lenne. Ugyanis a kutatókat az érdekli, hogy a vitorla segítségével ki lehetne-e húzni a Föld körüli pályán keringő, lemerült telepű és ezáltal haszontalanná vált műholdakat a pályájukról.

Az űrhivatal az amerikai hadsereggel karöltve szeretne megoldást találni az űrszemétként keringő műholdak eltávolítására. A megfigyelések szerint ugyanis minimum tizenhatezer objektum kering a bolygónk körül, amely veszélyeztetheti a jelenleg még működő műholdakat. A Pentagon mérnökei már keresik a megfelelő megoldást a problémára. A napszél vitorla azért tűnhet jónak, mert a műholdba csomagolva annak lemerülése esetén kinyílna, és ejtőernyőként vonszolná ki egy másik pályára a szerkezetet, vagy behúzná őket a Föld légkörébe, ott pedig elégnének.

A NanoSail-D a számítások szerint 120 napon belül térhet vissza a légkörbe, addig azonban minden mérést és funkciót véghez kell vinniük a mérnököknek.