Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
A szívásnak vége
Véget ért a szívómotorok kora. A környezetvédelmi szabványok egyre kisebb emissziós értékeket engednek meg, ezek teljesítése pedig már csak a feltöltők segítségével lehetséges.

A mai kor autói egyre kevesebbet fogyasztanak, ám egyre nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek. Sajnos a belsőégésű motorok adott, és igen alacsony hatásfokkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy nagyjából négy liter üzemanyag elégetéséből mindösszesen csak egy liter fordítódik effektíve a jármű hajtására. A többi a súrlódás és a hőveszteségek miatt kárba vész. A hatásfok növelése érdekében feltöltőket alkalmazhatunk, amelyek a hengerbe nagyobb nyomással préselik be a levegőt, illetve adott esetben az üzemanyag-levegő keveréket, így valamelyest tökéletesebb lesz az égés, ráadásul a nagyobb nyomás nagyobb teljesítményt eredményez, így ugyanolyan mérvű gyorsításhoz kevésbé kell nyomnunk a pedált, így a fogyasztás is csökkenhet.

Azt azért ne felejtsük el, hogy a keverési aránynak nem igazán szabad változnia, hiszen a káros anyagok mértéke hirtelen megugorhat ennek megváltoztatásakor. Ez azt is jelenti, hogy több levegőhöz több üzemanyagot kell adnunk, vagyis valahol a fogyasztás részint megnő. A tapasztalatok szerint sok gyártó inkább szegény keverékkel dolgozik, így a jármű fogyasztása alacsonyan tartható. Igen ám, de a kipufogógáz nitrogén-oxid tartalma megnövekszik. Ezt persze a katalizátor segítségével, illetve a kipufogó gáz újra elégetésével jelentősen csökkenteni lehet.

Az autók teljesítménye tehát folyamatosan nő, nem véletlen tehát, hogy a kötelező felelősségbiztosítás alapja jövőre már nem a köbcenti, hanem a kilowatt. A problémát az is jelenti, hogy a feltöltött motorok sokkal erősebb alkatrészeket igényelnek, mint szívó társaik, ezek gyártástechnológiája pedig nagyobb összegeket emészt fel, amit természetesen a végfelhasználónak kell megfizetnie. Emlékezzünk csak vissza; egy húsz évvel ezelőtti Skoda, az 1,4 literes motorjából nagyjából ötvenhét lóerőt volt képes kisajtolni. Egy mai, hasonló hengerűrtartalmú szívómotor ennek gyakorlatilag dupláját teljesíti. A feltöltött változat pedig egészen pontosan a tripláját. És a gyártónak garanciát kell vállalnia a motorjára akkor is, ha az folyamatosan sportos vezetési stílusnak van kitéve, így annak masszívnak, tartósnak kell lennie. Ez pedig csak többletköltséggel oldható meg.

Egyszóval a szívómotorok kora hanyatlóban van, a feltöltős hajtóművek, valamint az alternatív hajtású járművek várhatóan nem is oly sokára leváltják őket.