A kommunikációs és információs hálózatok száma a jövőben akár tízszeresére is emelkedhet- hangzott el az MTA a jövő kommunikációs és informatikai technológiáiról szóló értekezleten. Az interneten megjelenhetnek a háromdimenziós tartalmak, növekedhetnek a hálózatok, valamint az ember és gép közötti kapcsolat szorosabbá válhat. A mobiltelefon és a számítógép közötti, jelenleg négymilliárd feletti kapcsolat tíz éven belül akár megtízszereződhet. A fejlődést az is mutatja, hogy nagyjából jövő tavaszra elfogynak a kiadható IP-címek, vagyis egy teljesen új kódolási rendszerre lesz szükség.
Az értekezleten részt vett Szabó Róbert, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszékének munkatársa is. Szerinte a jövő internethálózata egészen más lesz, hiszen a mobiltelefonokon és a számítógépeken kívül egészen más eszközök is csatlakozhatnak majd a világhálóra. A sajnos egyre kisebb arányú ember-ember kapcsolat mellett egyre nagyobb teret kap majd az ember-gép, valamint a gépek közti kapcsolat. Már így is hatalmas mennyiségű adathalmaz mozog az interneten, ezért a technológia megköveteli a biztonságos és bárki számára elérhető adatátvitelt. Az úriember szerint a hálózatok menedzselése fogja a legnagyobb kihívást jelenteni, így a probléma megoldása valószínűleg az önmenedzselő hálózatokban keresendő.
A következő generációs internet legnagyobb jellemzője talán a tartalomközpontúság lesz. Nem az lesz érdekes, hogy honnan jön az információ, hanem az, hogy hogyan szerezzük meg. Ráadásul a médiaélmény egyre személyre szabottabbá válik, a közösségi oldalak száma egyre csak nő. A hagyományos blogok és cikkek egyvelege pedig átformálja majd a hír fogalmát. Egy dologra azonban nagyon oda kell figyelnünk, mégpedig a környezeti hatásokra. A növekedés ugyanis környezeti terhelést von maga után, így energia hatékony és kibocsátás csökkentő megoldásokra kell törekednünk.
Az infokommunikációs eszközök fejlődése új tudományágat hozott magával; a kognitív infokommunikáció ugyanis azt kutatja, miként lehetséges létrehozni kapcsolatokat az ember, valamint a kognitív (felismerő) gép között. Ha ugyanis egy géppel társalgunk, akkor nem alkalmazhatjuk a metakommunikációt. Ennek kifejlesztése előtt hatalmas jövő áll.
A másik, folyamatosan fejlődő iparág a tartalmak háromdimenziós megjelenítésére koncentrálódik. Japánban a televíziós műsorok már 3D-s tartalmakat is sugároznak. Nem állunk már messze a hologramoktól sem, ám európai, illetve ezáltal hazai térbeli tartalmakra még várnunk kell.