Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Száguldó vonat - újra az élen
A vasúti személyszállításnak nagy hagyományai vannak külföldön. A vonatokat kedvelők, ugyanúgy, mint a gépkocsikat kedvelők lényegében két táborra bonthatók. Egyik a klasszikust kedveli, másik a futurisztikust. Az utóbbiaknak szól következő hírünk.

A nagyobb távolságok gyors áthidalása mindig is foglalkoztatta az embereket, így már a tizenkilencedik században készítettek sebességrekorder gőzösöket. Persze ezekre a sínek, valamint a vasúti pálya kezdetlegessége miatt nem úgy kell gondolni, mint valami szupergyors vonatra, ezek inkább csak önmagukban, vontatmány nélkül voltak képesek nagyobb sebességek elérésére.

A technika egyre inkább fejlődött, a gőzösöket leváltották a motorvonatok és a villamos üzeműek. Ezek között már szép számban akadnak olyanok, melyek a mérnöki csúcsteljesítmények felső határait súrolják, innen már csak a technika fejlődésével, új anyagok alkalmazásával lehet tovább lépni. A megoldások tárháza szinte végtelen. Van, aki nagy teljesítményű motorokat alkalmaz, van, aki a súrlódást csökkenti minimálisra (japán mágnes-vasút). Egy azonban minden esetben azonos, mégpedig a cél. A világ leggyorsabb vonatát elkészíteni nagy dolog.

A kínai vasútügyi minisztérium bejelentette, hogy a Peking és Sanghaj közötti szerelvénye minden eddigi sebességrekordot megdöntött. Nem számít dicsőségnek, hiszen a korábbi rekordot is ez a vonal tartja. A legújabb fejlesztésű vonat elérte a 486,1 km/h-s sebességet, feladva ezzel a leckét a többi vasútépítő cégnek. Sokan azt gondolnánk, hogy már hallottunk ennél nagyobb sebességről is. És valóban. Mi is jártunk a Francia Vasúttörténeti Múzeumban, ahol ki van állítva a TGV vagyis a Train á Grande Vitesse (nagy sebességű vonat), amellyel már sikerült elérni az elképesztő 574,8 km/h-s sebességet is. A két vonat között azonban nagy a különbség. A TGV ugyanis nagyobb kerekekkel, erősebb motorokkal, valamint speciális pályán közlekedett, ráadásul rövidített szerelvény volt. A kínai vonat viszont hagyományos síneken szériaszerelvényként döntötte meg a világrekordot.

Hazánkban sajnos ennek éppen ellenkezője szokott megvalósulni, a negatív világcsúcsot szinte biztosan mi tartjuk, ugyanis egyszer már sikerült megtennünk kilencven kilométert három óra negyvenöt perc alatt úgy, hogy nem baleset okozott problémát.