Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
Útburkolatcsere technológiák
Vége lett az idei év autópálya felújítási munkálatoknak. Idén az ÁAK Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utak fenntartási munkálataira a kezelő mintegy 4,6 milliárd forintot költött, ez azonban a megszorító intézkedések miatt kisebb a szükségesnél.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt munkatársai nagy gondot fordítottak arra, hogy a felújítási munkálatok megtervezésénél a legkisebb forgalmi akadályokat képezzék, valamint arra is, hogy a karbantartás a legrövidebb időn belül lezajlódjon. Sajnálatos módon a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által rendelkezésre bocsátott keretösszeg csak a töredéke a folyamatos felújításhoz szükséges igényeknek, így a további, idén elmaradt beavatkozások jelentős részét a későbbi évekre kellett halasztani. Továbbá az is hatalmas problémát okozott, hogy a tavaszi áradások miatt tönkrement burkolatokat is rendbe kellett hozni, arra pedig 400 millió forintot kellett szánni a keretösszegből.

Az idei program egyik főszereplője az M1-es autópálya volt. Itt már márciusban megkezdődtek a munkálatok, melyeknél teljesen új technológiát alkalmaztak. A legújabb, „meleg-remix" névre keresztelt újdonság lényege az, hogy a sávok burkolatának cseréjénél a meglévő aszfaltréteget felmarják, és egy speciális gép segítségével új aszfalt hozzáadásával visszatöltik kötőréteg gyanánt az úttestbe. Így egy újrakevert kötőréteget kapnak, melyre teljes pályaszélességben új kopóréteget húznak. Ez a technológia nem csak anyag-, és ezáltal költségtakarékos, hanem környezetvédelmi szempontból is forradalminak számít.

A program másik állomása az M3-as autópálya volt. A munkálatok során itt is teljesen új módszert alkalmaztak a kivitelezők, mégpedig kompakt aszfalt technológia néven. Ennek lényege, hogy a szintén erre a célra kifejlesztett gép segítségével egyszerre fektetik le a kötő és a koptató réteget, így azok teljesen egyszerre szilárdulnak meg, vagyis sokkal jobb lesz közöttük az együttdolgozás. A gépjárművek keltette útfeszültségek ugyanis sokkal jobban eloszlanak az útfelületben. A tartósabb útfelület mellett nagy előnyt jelent a rövidebb beépítési idő, ráadásul a költségek is csökkennek, mert a lefektetett rétegek együttes vastagsága a jó tapadás miatt kisebb. A technológia mindemellett szélsőséges időjárási körülmények között is alkalmazható.

Ezen felül az M1-es autópálya több szakaszán végeztek még felújításokat, ám azokat az ÁAK nem a költségvetésből, hanem saját forrásból finanszírozta.