Európa legszigorúbb szmog-rendeletét fogadta el a Fővárosi Közgyűlés 2008. december 3-án
Demszky Gábor az új határértékekre vonatkozó miniszteri rendelet hatályba lépésének néhány hónappal történő halasztására tett javaslatot. A Főváros vezetése először nyáron kérte a kormánytól, hogy adjon időt az önkormányzatoknak, hogy felkészüljenek az Európában elsőként alkalmazandó, egyedülállóan szigorú levegőtisztasági határértékek bevezetésére. Ez nem történt meg, így a Főváros bevezette a szigorúbb szabályozást, egyúttal a felterjesztésben a vonatkozó országos jogszabályok módosítását kéri. Ezek közé tartoznak a polgári védelemről, a környezet védelméról szóló törvények, a levegő védelmével kapcsolatos kormányrendelet, valamint a KRESZ és „zöldkártya" vizsgálatát szabályozó miniszteri rendeletek módosítása, hogy egy levegőtisztasági riasztás során az érintett szervezetek zökkenőmentesen tudjanak együttműködni. A Főváros a szálló por határértéket meghatározó miniszteri rendelet megváltoztatását abban az esetben kéri, ha a többi jogszabály módosítására nem kerülne sor, és így sok esetben egymásnak ellentmondó jogszabályok alapján kéne végrehajtani szmog-rendeletet.
A rendőrség és a főváros illetékesei közös munkacsoport felállításáról döntöttek, amely részletesen meghatározza majd az ellenőrzés és a behajtás rendjét és a rendőrség ezzel kapcsolatos feladatait szmog-riadó idején.
A Fővárosi Közgyűlés közleménye szerint a budapesti levegő minősége egyébként jelentősen javult a rendszerváltás óta, ma kevésbé szennyezett, mint a legtöbb európai nagyvárosban. A nehézipar visszaszorulásával a legtöbb szennyező anyag (pl. kéndioxid, nitrogénoxidok) koncentrációja csökkent, a legnagyobb probléma ma már a szálló por, így a Főváros is elsősorban ennek visszaszorítására koncentrál. Többek között ezért épült meg a rákospalotai füstgáztisztító, ezért szigorodott a közelmúltban a teher-gépjárművek behajtása és ezért tiltják ki januártól szinte az egész városból a teherautókat.
A rendeletmódosítás lényege:
Amennyiben a levegőben lévő szállópor mennyisége tartósan 100 µg/m3 fölé kerül, levegőtisztasági riasztást (szmogriadót) kell elrendelni Budapesten. Ilyenkor - szemben 75 µg/m3 fölött életbe lépő a tájékoztatási fokozattal - már nem önkéntes a korlátozás, hanem kötelező. Riasztás esetén páros napokon a páros rendszámú, páratlan napokon pedig csak a páratlan rendszámú járművek közlekedhetnek Budapesten. Ez természetesen nem vonatkozik a BKV járműveire, melyek ilyenkor a szokásosnál is sűrűbben közlekednek. Szintén kivételt képeznek a megkülönböztető jelzést használó járművek, a taxik, a mozgáskorlátozottak által használt gépkocsik, valamint a hibrid meghajtású gépjárművek és a környezetbarát Euro 5-ös motorral felszerelt autók. A Főváros területén működő nagyüzemek pedig kötelesek károsanyag-kibocsátásukat 25%-kal csökkenteni. Emellett a jövő évtől kezdve a legkritikusabb időszakban - október 20. és március 8. között - a Hungária körúttól befelé eső területről kitiltanák a legszennyezettebb, sárga környezetvédelmi matricás járműveket. (Ezért van szükség egyebek mellett a KRESZ módosítására is.)
- Annyi a szmognak
Hál' Isten van nekünk jövő nemzedéke ombudsmanunk, aki alaposan ledorongolja jelen korunk nemzedékének törvénykövető tagjait.... [Tudorka] >>>tovább - Annyi a szmognak
Szilveszterkor bementem dolgozni, mivel az éves szabadságom már elfogyott.
Az utakon igén gyér volt a forgalom, mint általában... [Nádas György Tibor] >>>tovább