Kissé hihetetlenül hangzik, de így van. Az éjszakai közvilágítás ront a levegő minőségén. Most mindenki azt gondolhatja, hogy ez természetes, hiszen az elektromos áram előállításához rengeteg fosszilis tüzelőanyag elégetésére van szükség, amiből pedig szmog keletkezik. Ez persze igaz is, hiszen közvetetten is beavatkozunk a levegő minőségébe, ám tudósok szerint ez a probléma közvetlenül is fenn áll.
Számos bizonyítékkal sikerült már alátámasztani, hogy a városi közvilágítás, fényt kibocsátó reklámtáblák, a járművek fényszórói mind-mind potenciális veszélyt jelentenek a városok levegőjének természetes megtisztulására. Nem is gondolnánk, de a levegőnek vannak természetes tisztítószerei, melyek a két napszakban másként viselkednek. Ezeket oxidáló gyököknek nevezzük.
Nappal a napsugárzás hatására hidroxil gyökök keletkeznek (OH), melyek csökkentik a légkör szennyezettségét. Éjszaka azonban a napfény hiánya miatt nem keletkeznek, ilyenkor a nitrát gyökök veszik át a szerepüket (NO₃). Ez a légköri összetevő nagyon fontos szerepet játszik a járművek kipufogógázaiból származó nitrogén-oxidok, valamint az ózonszmog éjszakai lebontásában.
A National Oceanic and Atmospheric Administration munkatársai egy repülőgép segítségével vizsgálták Los Angeles fényszennyezésének hatását a légköri összetevőkre -írja a fényszennyezés.csillagászat.hu. A város fényei még három kilométeres magasságban is számottevőnek mutatkoztak, és a nitrát gyökök keletkezésére nagy hatással volt. Egészen pontosan hét százalékkal csökkentette a gyökök keletkezésének arányát, aminek következtében másnap öt százalékkal magasabb ózonszmogot jelentettek.
A szmogriadót amúgy is a nagy mennyiségű káros összetevők határérték átlépése miatt rendelik el, és szinte minden nap a határérték közelében táncol a koncentráció. Ehhez pedig hozzáadódik az öt százaléknyi ózonszmog, amely a közvilágítás miatt keletkezik. Egyelőre nem sikerült megoldást találni a problémára. Éjszaka szinte senki sincs az utcákon, ilyenkor a kisebb utakon nyugodtan le lehetne kapcsolni a közvilágítást, hiszen az autókkal így is lehetne közlekedni, bár a gyalogosoknak nehezebb dolguk lenne.
Egyszóval mindenképp megoldást kell találni az egyre égetőbb problémára, hiszen a városi emberek szervezetére egyre nagyobb hatást gyakorol.