A kínai autógyártók szövetsége, a CAAM szerint tavaly megközelítőleg tizennégymillió jármű talált gazdára az országban. Ez persze csak a személygépkocsik száma, a buszokkal illetve teherjárművekkel együtt ez több, mint tizennyolcmillió. Nem csak a belső eladások, hanem az export is bővült, hiszen 545 ezer darabot értékesítettek, ami hatvannégy százalékos növekedést jelentett 2009-hez képest.
Csak decemberben 1,3 millió személygépkocsit adtak el, aminek legfőbb oka a fővárosban, januártól bevezetett rendszámsorsolás volt. Egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy a környezeti terhelést, valamint az utak túlterheltségét csökkentendő, a kínai hatóságok már csak meghatározott mennyiségű rendszámot hajlandók kiadni, nem véletlen, hogy decemberben az emberek kiürítették a szalonokat.
Kínában korábban egy gazdaságélénkítő csomagot vezettek be, mely a járművekre is vonatkozott. Az 1,6 literes hengerűrtartalommal, vagy attól kisebb motorokkal rendelkező gépkocsit vásárlók állami támogatásban részesültek, illetve azok is, akik vidéken az elavult járműveiket gazdaságosabbra, újabbra cserélték. Mivel a belső fogyasztást célozta meg a támogatási rendszer, a vásárlási kedv rettentően megemelkedett. Ez azonban hatalmas terhelést rótt a közlekedésre és a levegő minőségére egyaránt.
A szigorú szabályozások révén a kedvezményeket is visszavonták, így nem is csoda, hogy januártól csökkent a vásárlási kedv. Már most is látható az eladásokon, hogy a kereskedőknek nem lesz jó évük, ez pedig a gyártók kapacitásának visszafogásával járhat. Valószínűleg azonban nem fog veszélybe kerülni az országos eladási tendencia, ugyanis a középső régiók még csak most fejlődnek, ott még kevés az autó, vagyis jelentős piaci tartalékok vannak még a régióban.
Az ország területére telepített, külföldi autógyártók közül a General Motors érte el a legnagyobb sikert, hiszen csak 2010-ben 2,4 millió járművet értékesített. A második helyen a Volkswagen áll 1,9 millió eladott darabbal, őt követi a Hyundai és a Kia együttműködéséből született 1,1 millió jármű, végül pedig a Nissan, ami egymillió feletti eladásról számolt be. A többi autógyártó a bűvös szám alatt maradt, ám mindegyikük növelte eladási számait a tavalyi évben.