Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
A repülés jövője!?
A repülés rengeteg embert foglalkoztatott, és foglalkoztat ma is. Ha Ikarosz látta volna a NASA által kiírt pályázatra beadott terveket, biztosan nem állt volna neki szárnyakat kreálni.

Az amerikai űrhivatal nemrégiben kiadott egy pályázati anyagot, melyben komoly feltételeket szabtak a résztvevők számára. A cél az volt, hogy létrehozzák a jövő repülőgépeit, természetesen teljesen a valóságnak megfelelő formában. A legkeményebb kritériumoknak kellett megfelelni a résztvevőknek, a győztesek pedig szerződést írhattak alá a NASA-val.

Három nyertes is megfelelt az üzemanyag fogyasztásra, a károsanyag kibocsátásra, valamint a zajszennyezésre kemény határt szabó feltételeknek -írja a NASA honlapja. Mindhárom cég neve már jól ismert a piacon; az egyikük a Boeing, a másik a Lockheed Martin, a harmadik pedig a Northrop Grumman. A tervezett repülőgépekből tizenöt éven belül prototípust kell készíteniük a cégeknek, és természetesen teljes egészében meg kell felelniük a korábban megadott paramétereknek.

Először is huszonkét tonnánál nagyobb terhet kell elbírniuk, ez esetben teljesen mindegy, hogy személy-, illetve teherszállításról van-e szó. Ezt a tömeget egyetlen tankolással el kell tudniuk szállítani akár tizenegyezer kilométeres távolságra is úgy, hogy az utazósebességük minimum a hangsebesség nyolcvanöt százalékát eléri. Természetesen a gépeknek teljesíteniük kell a közlekedésbiztonsági rendszerek által előírt szabványokat, vagyis biztonságosan kell tudniuk kommunikálni a közlekedést megszervező szisztémákkal.

A Northrop Grumman egy kéttörzsű gépet tervezett, melynek közepén helyezkedik el a pilótafülke, alatta pedig a két turbina. Meglepő hasonlóságot lehet felfedezni Richard Branson cége, a Virgin által tervezett polgári űrrepülőgép és a Northrop repülőgépe között.
A Lockheed Martin terve nem annyira meglepő, hiszen nagyban hasonlít egy ma használatos utasszállító repülőgépre. A különlegessége mégis abból adódik, hogy egyetlen, hatalmas turbina hajtja, mely a farokban kapott helyet. A merevítést a szárnyak összekötése adja a farrész számára. Egy kicsit problémás lehet a leszállás abban az esetben, ha a hajtómű elromlik, hiszen nem sok esély van a manőverezésre.

A Boeing terve talán a legszebb. Ők egy lopakodóhoz hasonló, dupla hajtóművel rendelkező gépet terveztek, amely hatalmas terhet képes magával cipelni. Mivel a turbinák a repülőgép tetején helyezkednek el, a zajszennyezés is lényegesen lecsökken.

Ezek a repülőgépek természetesen egyelőre csak papíron kaptak helyet, ám a cégeknek a NASA-val kötött tavaly év végi szerződés alapján már csak tizennégy évük van a prototípusok próbarepüléséig.