Az amerikai űrhivatal nemrégiben kiadott egy pályázati anyagot, melyben komoly feltételeket szabtak a résztvevők számára. A cél az volt, hogy létrehozzák a jövő repülőgépeit, természetesen teljesen a valóságnak megfelelő formában. A legkeményebb kritériumoknak kellett megfelelni a résztvevőknek, a győztesek pedig szerződést írhattak alá a NASA-val.
Három nyertes is megfelelt az üzemanyag fogyasztásra, a károsanyag kibocsátásra, valamint a zajszennyezésre kemény határt szabó feltételeknek -írja a NASA honlapja. Mindhárom cég neve már jól ismert a piacon; az egyikük a Boeing, a másik a Lockheed Martin, a harmadik pedig a Northrop Grumman. A tervezett repülőgépekből tizenöt éven belül prototípust kell készíteniük a cégeknek, és természetesen teljes egészében meg kell felelniük a korábban megadott paramétereknek.
Először is huszonkét tonnánál nagyobb terhet kell elbírniuk, ez esetben teljesen mindegy, hogy személy-, illetve teherszállításról van-e szó. Ezt a tömeget egyetlen tankolással el kell tudniuk szállítani akár tizenegyezer kilométeres távolságra is úgy, hogy az utazósebességük minimum a hangsebesség nyolcvanöt százalékát eléri. Természetesen a gépeknek teljesíteniük kell a közlekedésbiztonsági rendszerek által előírt szabványokat, vagyis biztonságosan kell tudniuk kommunikálni a közlekedést megszervező szisztémákkal.
A Northrop Grumman egy kéttörzsű gépet tervezett, melynek közepén helyezkedik el a pilótafülke, alatta pedig a két turbina. Meglepő hasonlóságot lehet felfedezni Richard Branson cége, a Virgin által tervezett polgári űrrepülőgép és a Northrop repülőgépe között.
A Lockheed Martin terve nem annyira meglepő, hiszen nagyban hasonlít egy ma használatos utasszállító repülőgépre. A különlegessége mégis abból adódik, hogy egyetlen, hatalmas turbina hajtja, mely a farokban kapott helyet. A merevítést a szárnyak összekötése adja a farrész számára. Egy kicsit problémás lehet a leszállás abban az esetben, ha a hajtómű elromlik, hiszen nem sok esély van a manőverezésre.
A Boeing terve talán a legszebb. Ők egy lopakodóhoz hasonló, dupla hajtóművel rendelkező gépet terveztek, amely hatalmas terhet képes magával cipelni. Mivel a turbinák a repülőgép tetején helyezkednek el, a zajszennyezés is lényegesen lecsökken.
Ezek a repülőgépek természetesen egyelőre csak papíron kaptak helyet, ám a cégeknek a NASA-val kötött tavaly év végi szerződés alapján már csak tizennégy évük van a prototípusok próbarepüléséig.