Merőben más kialakítást alkalmaztak az Eurocopter-X3 tervezésekor, mint a hagyományos helikopterek esetében. Elhagyták ugyanis a hátsó rotort, ami a fő rotor forgatásakor keletkező reakciónyomatékot egyenlítené ki. Esetünkben ezt úgy oldották meg, hogy a gép két szárnyat kapott, melyek végein egy-egy légcsavar található, amely a kiegyenlítés mellett az előrehaladásról is gondoskodik.
A gép azért kapta az X3-as nevet, mert a mérnökök szerették volna felülmúlni a Sikorsky-X2-t, ami úgy tűnik sikerült is nekik. Bár a vetélytárs majdnem elérte a 400 km/h-s sebességet, csak két személyt szállíthat, így mentési célokra kifejezetten alkalmatlan. Ezzel szemben az X3-as a két pilótán kívül tizenhárom személy szállítását tudja elvégezni egyidejűleg. A gép az EADS-hez, vagyis az európai légi és védelmi szervezethez tartozó Eurocopter Istres-i gyárában készült. Az elődből az EC-155-ből rengeteg dolgot ültettek az X3-ba. Hazánkban egyébként az EC-135-öt használják mentési célokra.
Az alkalmazott újítások számtalan mennyiségben fordulnak elő a gépen. Először is a 12,6 méteres rotorját kell megemlíteni, melyet két, hétszáz lóerős gázturbina hajt. A turbinák forgatják a gép szárnyai végén elhelyezkedő légcsavarokat is. Az újdonság pedig abban az erő-váltó szerkezetben lakozik, melynek segítségével a rotor forgása a légcsavarokétól teljesen külön szabályozható, és viszont. Ha menet közben lekapcsolják a rotort, és csak a légcsavarokra jut az összes erőhatás, akkor a gép tartósan 360km/h-s sebességgel is képes repülni, hiszen a légcsavarok önállóan is a levegőben tudják tartani a gépet és a szárnyakon felhajtóerő ébred. A kormányzást az is segíti, hogy a rövid farok végén kormánylapátok helyezkednek el, éppen úgy, mint egy repülőgépnél.
A helikopter ára csak húsz százalékkal több a jól bevált elődnél (EC-155), ám lényegesen gyorsabban képes repülni. Az egyetlen kérdés már csak az, hogy vajon a mentés közben hol húzzák be az embereket a kabinba? Hiszen az ajtó mellett ott a forgó légcsavar, amely nem kis légáramlatot kelt. És ugye senki sem szeretné darált húsként végezni...