Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Helikopter, vagy repülőgép?
Manapság már nagyon nehéz különbséget tenni egyes szerkezetek között, melyek hajdanán még jól felismerhetők voltak. És bár nagyon hasonlítanak egymáshoz, még mindig megkülönbözteti őket működésük elve és kialakítása. Íme a világ leggyorsabb mentőhelikoptere (vagy inkább repülője?).

Merőben más kialakítást alkalmaztak az Eurocopter-X3 tervezésekor, mint a hagyományos helikopterek esetében. Elhagyták ugyanis a hátsó rotort, ami a fő rotor forgatásakor keletkező reakciónyomatékot egyenlítené ki. Esetünkben ezt úgy oldották meg, hogy a gép két szárnyat kapott, melyek végein egy-egy légcsavar található, amely a kiegyenlítés mellett az előrehaladásról is gondoskodik.

A gép azért kapta az X3-as nevet, mert a mérnökök szerették volna felülmúlni a Sikorsky-X2-t, ami úgy tűnik sikerült is nekik. Bár a vetélytárs majdnem elérte a 400 km/h-s sebességet, csak két személyt szállíthat, így mentési célokra kifejezetten alkalmatlan. Ezzel szemben az X3-as a két pilótán kívül tizenhárom személy szállítását tudja elvégezni egyidejűleg. A gép az EADS-hez, vagyis az európai légi és védelmi szervezethez tartozó Eurocopter Istres-i gyárában készült. Az elődből az EC-155-ből rengeteg dolgot ültettek az X3-ba. Hazánkban egyébként az EC-135-öt használják mentési célokra.

Az alkalmazott újítások számtalan mennyiségben fordulnak elő a gépen. Először is a 12,6 méteres rotorját kell megemlíteni, melyet két, hétszáz lóerős gázturbina hajt. A turbinák forgatják a gép szárnyai végén elhelyezkedő légcsavarokat is. Az újdonság pedig abban az erő-váltó szerkezetben lakozik, melynek segítségével a rotor forgása a légcsavarokétól teljesen külön szabályozható, és viszont. Ha menet közben lekapcsolják a rotort, és csak a légcsavarokra jut az összes erőhatás, akkor a gép tartósan 360km/h-s sebességgel is képes repülni, hiszen a légcsavarok önállóan is a levegőben tudják tartani a gépet és a szárnyakon felhajtóerő ébred. A kormányzást az is segíti, hogy a rövid farok végén kormánylapátok helyezkednek el, éppen úgy, mint egy repülőgépnél.

A helikopter ára csak húsz százalékkal több a jól bevált elődnél (EC-155), ám lényegesen gyorsabban képes repülni. Az egyetlen kérdés már csak az, hogy vajon a mentés közben hol húzzák be az embereket a kabinba? Hiszen az ajtó mellett ott a forgó légcsavar, amely nem kis légáramlatot kelt. És ugye senki sem szeretné darált húsként végezni...