Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
Melyik lehet a legjobb?
Hazánk tömegközlekedése jelenleg siralmas helyzetben van. Káosz van a menetrendekben, hiszen rengeteg a párhuzamosan üzemeltetett járat. A jegyek és bérletek a magyar átlagfizetésekhez képest drágák, kevesen utaznak teljes áron.

A kormány tagjainak korábbi nyilatkozataiból az is kiderül, hogy a tömegközlekedés átszervezésétől nagyobb mértékű megtakarításokat várnak. Azt azonban, hogy ezt mely területektől várják, egyelőre nem lehet tudni. A lehetőségek között van a közlekedési társaságok rendelkezésére bocsátott fogyasztói árkiegészítések csökkentése is.

Mint azt jól tudjuk, hazánkban is támogatva vannak az egyes társadalmi körök, vagyis az idősek, a gyerekek, a fiatalok és a rászorulók utazásai. Ők természetesen a teljes ár egy részét fizetik csak ki, amikor bérletet vagy jegyet vásárolnak. A teljes ár és a kedvezményes ár közötti különbséget fogyasztói árkiegészítés címén a Magyar Állam fizeti meg a közlekedési társaságoknak. Nagy problémát jelent, hogy a MÁV elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc azt nyilatkozta, hogy a teljes árú jegyet mindösszesen az utazók csak tizenkét-tizenöt százaléka fizeti ki, a többiek mind jogosultak valamilyen kedvezményre. A Volán társaságoknál szintén ugyanez a helyzet. Ha a fogyasztói árkiegészítést megkurtítják, az utasok fogják megfizetni a különbözetet, vagyis a kedvezményeik csökkenni fognak.

Állítólag felmerült a helyzet javítására olyan megoldás is, hogy a tömegközlekedést szuperkedvezménye, öt százalékos áfa-kulcsba sorolnák. Így viszont csak akkor érhetnek el sikereket, ha a társaságok mérséklik az árakat, hiszen akkor többen fognak tömegközlekedéssel utazni, ez pedig bevétel növekedést okoz.

A költségcsökkentés további megoldásai között szerepel a párhuzamos járatok csökkentése. Ez teljesen logikusnak hangzik, hiszen minek megy a busz és a vonat egy időben, amikor válthatnák is egymást. Így az emberek is jobban járnának, hiszen kisebb lenne a várakozási idő, ráadásul mindenki pontosabban meg tudná tervezni a munkába járáshoz szükséges időtartamot. Természetesen ehhez az is kell, hogy a vonatok ne késsenek annyit, és sokkal megbízhatóbbak legyenek a vasúti pályák.

A társaságok egyetlen holdingba való tömörítésével a beszerzésen és a menedzsmenten lehetne sokat spórolni. És bár takarékosságot remélnek tőle, egyelőre még nem bizonyított a tény.

A felsorolt intézkedések összesen sem kovácsolnának akkora árbevételt, hogy az megmenthetné a vasúttársaságot. Szakértők szerint ugyanis ezek a lépések mindössze néhány tízmilliárdot képesek spórolni a társaságnak, az azonban az alulfinanszírozottság problémájával küszködik.