Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Nem mindig csak az autó
A formatervezők rettentően sokoldalúak tudnak lenni. Természetesen mindenki abban a szakmai szegmensben helyezkedik el, amihez a legjobban ért. Azt azonban nem gondoltuk volna, hogy a BMW mérnökei metrókat fognak tervezni!

Vannak országok, ahol nagyon fontos közlekedési eszköznek számít a metró, ráadásul rengeteg van belőle. Ha csak a párizsi tömegközlekedést vizsgáljuk, jóformán minden utcasarkon más és más metróvonalat találunk. Budapesten még a négyes metrót sem tudják befejezni, máshol meg az a legfontosabb része a dolgoknak, hogy mennyire stílusos a szerelvény. Kijelenthetjük, hogy a német autógyártó tervezői nem csak autóikkal remekelnek. Terveztek más hajót, repülőt, és bármilyen hihetetlenül hangzik is, még buszmegállót is.

Tavaly nyáron a Siemens felkérte a BMW amerikai formatervező-részlegét, hogy tervezzen nekik egy stílusos metrószerelvényt, mégpedig a természetesség jegyében. A látványtervek végre elkészültek.

Fontos szempont volt a tervezésnél, hogy a megfelelő mennyiségű ember beférhessen a szerelvénybe, ráadásul kényelmesen álljanak és üljenek. Az ergonómia mellett a metrószerelvény méretei is számítanak, hiszen a fúrópajzs adott méretű alagutat fúr, így alkalmazkodni kellett a szabványokhoz. Az is nagyon fontos volt, hogy a majdani megrendelők könnyedén alkalmazhassanak kisebb változtatásokat, akár testre is szabhassák a kocsik kialakítását. Más ország, más szokások.

Bár a formája a budapesti egyes számú vonal kocsijainak jövőbeli generációjára emlékeztet - hiszen fölfelé csúcsosodik -, az ajtókban hatalmas az üvegfelület, szemből pedig trapéz formájú. A formatervezők odafigyeltek a praktikus részletekre is. Reggel az emberek még fáradtak, nyűgösek a korai kelés miatt, ezért a metró nyugtató kékes színű megvilágítást alkalmaz. Esténként egye inkább piros tónusúba vált a színe, hiszen a meleg színek nagyon jól esnek egy fárasztó nap után. Hogy mindenki tudja, mennyi ideje maradt a be-, és kiszállásra, az ajtók fölé egy kis digitális homokórát terveztek.

A metrószerelvény belső formavilága a természetet idézi. Az ülések fa színűek, az ajtókkal szemben felállított, központi kapaszkodók pedig egy fára emlékeztetnek. A törzse alulról indul, majd szerteágazó ágai a kényelmes kapaszkodásban segítik az utasokat. Az utasoknak szokása az ajtókban megállni, ezért az ajtók mellett apró támasztó-ülőkék vannak felszerelve, melyek szintén a kényelmet hivatottak szolgálni.

Egyszóval nagyon jól sikerült a munka, a Siemens boldog lehet, hiszen ez a szerelvény igazán szemet gyönyörködtetőre sikeredett, és biztosak lehetnek benne, hogy lesz rá kereslet.