Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Galamb Józsefről
Gépészeti kiállítás, tudományos ülés és koszorúzás. Így emlékeztek meg Galamb Józsefről születésének százharmincadik évfordulóján szülővárosában, Makón.

Mint azt sajnos kevesen tudják, a világ első, futószalagon gyártott autójának, a Ford T-modellnek tervezését Galamb József végezte. Henry Ford Galamb Józseffel és C. H. Wills-el közösen készítette el a T-modellt 1907-ben. Galamb az üzem mérnökcsapatát vezette, így tudott aktívan részt venni a tervezésben.

Galamb József 1881. február 3-án született Makón. Szegény, kispolgári családból származott, az elemi és polgári iskolákat helyben végezte. Ezután Szegeden tanult, majd Budapestre jött, és a Felsőipariskolában szerzett üzemmérnöki diplomát 1901-ben. Mivel rettentően érdekelte az akkor még kezdeti fázisban lévő autóipar, így nem véletlen, hogy Aradon helyezkedett el a Magyar Automobil Rt.-nél. Onnan ösztöndíjjal először Németországba, majd Amerikába utazott. 1905 végén szerződött le a Ford detroiti gyárába. Ott sikerült megalapoznia tekintélyét, mégpedig az első, tömegben gyártott autóval, a T-modellel.

A T-modell népszerűsége abból fakadt, hogy nagyon egyszerű és megbízható konstrukció volt, ráadásul a tömeggyártás miatt árát rendkívül alacsonyan tudták tartani. Annyira népszerű lett, hogy egészen 1927-ig gyártották.

Galamb egyéb járművek tervezésében is részt vett -írja a múlt-kor. Közreműködésével készült el a Fordson traktor, valamint a futószalagos gyártástechnológia kidolgozása is. Kevesen tudják, de a bolygóműves sebességváltót is ő szabadalmaztatta, és az első világháborúban részt vett Liberty nevezetű repülőgép motorját is ő tervezte.

Mivel tartotta a kapcsolatot családjával és rokonaival, így lehetősége nyílt egy makói Ford kereskedést nyitni, ahol a gépkocsikon kívül Fordson traktorokat árultak, valamint alkatrészeket is forgalmaztak egészen 1944-ig. 1937-ben a Ford gyár főkonstruktőre lett, ám öt évvel később a szívrohamból felépülve nyugdíjba vonult. 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.

Akit bővebben érdekel Galamb József élete és munkássága, az látogassa meg a József Attila múzeumot, ahol beleolvashatnak a mérnök tanulmányait felölelő írásokba, valamint megtekinthetik a teljesen restaurált Ford T Touringot is.