Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Burkolt fogyasztáscsökkentés
A környezet megóvását tűzte ki célul az Egyesült Királyság legnagyobb légitársasága, az easyJet. Nemrégiben ugyanis bejelentette, hogy a légitársaságok közül elsőként teszteli a legújabb nanotechnológiás eljárásokat.

Egy légitársaság úgy is lehet környezetkímélőbb, ha repülőgépeinek fogyasztását csökkenti. Ezt pedig csak kétféle módon érheti el. Az egyik, hogy súlycsökkentést hajtanak végre a repülőgépeken, a másik pedig az, hogy a légellenállási tényezőn megpróbálnak valamelyest módosítani. Az easyJet mindkettővel megpróbálkozott.

Először is a gép tömegét próbálták meg visszavenni, mégpedig úgy, hogy a szőnyegeket és az üléseket lényegesen kisebb tömegűre cserélték, ezzel pedig több száz kilogrammos megtakarítást értek el. A repülőgép tömegéhez képest ez a szám elenyészőnek tűnhet, ám a hosszas használat során rengeteg üzemanyagot tudnak vele megspórolni.

A másik megoldás már sokkal érdekesebb. A légellenállás csökkentése ugyanis nem egyszerű feladat, hiszen a gépek már adottak, azok kialakításán már változtatni nem lehet. Beszereztek tehát abból a polimer anyagból, amelyet az amerikai katonai repülőgépeken használnak bevonatként abból a célból, hogy csökkentese a légellenállást.

Az ultravékony bevonat természetesen növeli a gép tömegét, azonban mindösszesen csak 113 grammal. Azonban ezt az értéket bőven fedezi, hogy a gép szárnyán, élein és az egyéb felületeken lényegesen csökkenti a levegő súrlódását, ezáltal a légelellenállást. A bevonat gyártói azt ígérik, hogy az anyag segítségével az easyJet akár két százalékos üzemanyag megtakarítást is elérhet. Éppen ezért nyolc gépen alkalmazzák a technológiát, és egy éves próbarepülés során összehasonlítják a fogyasztást a cég más gépeinek fogyasztásával.

A cég flottája jelenleg az egyik legfiatalabbnak számít Európában. A gépek átlagéletkora négy év, nagyobb részük pedig Tech Insertion motorral van ellátva. Ráadásul a gépek kihasználtsága nyolcvanhét százalékos, amely lényegesen több, mint bármely más európai légitársaságé. A cég mindig is szem előtt tartotta a környezetvédelmet, így az 1995-ös indulása óta folyamatosan növeli hatékonyságát, költségeit pedig csökkenti. A gépeken alkalmazott technológiai újításoknak köszönhetően az egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátás negyedével kevesebb, mint az azonos típusú repülőgépeket üzemeltető, ugyanazon vonalon közlekedtető társaságok esetében.

A cég vezérigazgatója nagyon elégedett, hogy sikerült megállapodniuk a bevonatot szállító céggel. Azt hangoztatta, hogy minden megoldás érdekli őket, amely az üzemanyag csökkentésre irányul, hiszen ezek segítségével alacsonyan tarthatók a jegyárak, az utasok pedig elégedettebbek lesznek.