Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Koncentrálj!
A tudományos fantasztikum új szintre lépett. Többé már nem kell a pedálokkal és a kormánnyal szenvednünk, elég, ha kényelembe helyezzük magunkat a járműben elhelyezett fotelban, majd gondolatainkkal elvezetgetjük azt a célállomásig.

A Berlini Szabadegyetem szakemberei az orvostudományban már régóta ismert EEG-t, vagyis az enkefalográfiát vették alapul kutatásaikhoz, melynek segítségével könnyedén mérhetők az egyének agyhullámai. A járművet számítógép vezérli, amit összekötöttek az agyhullámok mérésére szolgáló szenzorokkal, így a komputer különbséget tud tenni az agy által kreált parancsok között.

Raul Rojas, a projekt vezetője elmondta, hogy a gépkocsit már tesztelték az egykori berlini repülőtér, a Tempelhof területén. Minden gond nélkül lefolytatták a kísérletet, egyetlen kis bökkenő volt csak a próbaút során, mégpedig az, hogy a jármű kissé megkésve reagált a parancsokra. Ez betudható annak is, hogy a fejen elhelyezett érzékelők, valamint a gépjármű komputere között elhelyezkedő elektronikus, a gondolatot vezérlőjellé alakító port belső rendszere még túl lassú. Az agyi jelkibocsátás nagyon gyenge, így időbe telik, míg teljes biztonsággal venni tudja a készülék.

Természetesen más problémák is vannak a rendszerrel. Gondoljunk csak a rádiójelekre, a folyton változó mágneses terekre, melyek akár a járművön belül, akár kívül is elhelyezkedhetnek, és nagyban szavatolhatják az elektromos agyhullámok vételének biztonságát.

A rendszert először laborban, a tesztben részt vevő sofőr agyhullámainak segítségével betanították. A vezető mindig valamilyen parancsot adott, a számítógép pedig eltárolta azt. Így sikeresen rögzítették a balra, jobbra, fék, gyorsítás jellegzetes tényezőit. A tesztvezetés során a vezérlő már ezen parancsok segítségével tudta megállapítani, hogy mit is tegyen az autó kezelőszerveivel.

Bár még csak prototípus, de a jövőben nagy szerepet játszhat a végtagbénulásos betegek közlekedésében. Ők ugyanis a tagjaikat mozgatni nem tudják, ám a gondolataik teljesen épek a mozgások terén.
A kutatók elismerték, hogy a rendszernek van egy nagy gyengéje is, mégpedig az, hogy vezetés közben nem kalandozhatnak el a sofőr gondolatai. Ezt pedig a férfiak egy csinos női láb láttán biztosan nem fogják tudni megállni...