Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
Már a Ferrari is fejleszti
A Formula 1 talán a világ egyik legnagyobb fejlesztési színtere. Amit itt kitalálnak a mérnökök, az néhány éven belül megjelenik az utcai autókban is. De mi van akkor, ha az eset pont fordítva történik? Erre a Ferrari adhatja meg a legjobb választ.

A Ferrari már fejleszti saját MultiAir rendszerét, amelyet a Formula 1-es versenyautókban is alkalmaznának. Természetesen a Fiattól vették az ötletet, melyet teljes egészében át kell tervezniük, hiszen az utcai autók maximális, nyolcezres percenkénti fordulatszámához képest egy Ferrari F1 autó üzemi fordulatszáma akár a húszezret is elérheti.

Az olasz istálló természetesen a nagyobb, vagyis a V8-as és V12-es motorjaiban kívánja tesztelni a rendszert. Ha beválik, szinte minden motorjában alkalmazni fogja. A Fiat korszakalkotó találmánya papírra vetve nem is tűnik annyira bonyolultnak, a kialakítása viszont annál inkább. Működése teljesen egyedi, az olajnyomás elvén alapul.

A motor hatásfokjavításának talán az egyik legsarkalatosabb pontja a vezérlés. Azért van ez így, mert a motornak a legkülönbözőbb üzemállapotokban a legkülönbözőbb mennyiségű keverékre van szüksége, amelynek precíz beállítását nagyon nehéz megoldani. A hagyományos szelepvezérlés ma általában dupla vezérműtengellyel történik. Az egyik a szívószelepeket, a másik a kipufogószelepeket vezérli. Egyes típusoknál a szívóoldali vezérműtengely a vezérléshez képest állítható, vagyis a szívószelepek nyitását és zárását képes időben szabályozni.

Az állítgatásra azért van szükség, mert egy nagyfordulatú motornál alacsony fordulatszámokon kevés a nyomaték, hisz a szívószelep hosszú ideig nyitva van, a keverék pedig visszaáramolhat a szívócsatornába. Ezzel csökken a nyomaték. A MultiAir rendszer pontosan ezt a problémát orvosolja. A Fiat megoldásában csak egyetlen vezérműtengely van, ez közvetlenül vezérli a kipufogószelepeket. A szívószelepek bütykei is megtalálhatóak rajta, ám azok csak olajpumpákat vezérlenek, melyek nyomást állítanak elő. A nyomás a szelepek tetején hat, és lenyomja a szelepeket. A pumpát és a szelepeket összekötő furatokban elektromágneses szelepek vannak, melyek az olaj átömlését vezérlik.

Alacsony fordulaton a mágnes szelepek teljesen nyitva vannak, vagyis fokozatmentesen állítható a szívószelepek vezérlési idejének eltolása. Nagy fordulaton a mágnes szelepek elzárnak, így a kipufogó és szívószelepek vezérlése párhuzamosan történik. Így az alacsony fordulati nyomaték és a magas fordulaton keletkező teljesítmény tökéletesen megfér egymás mellett.

A megoldás annyira jól sikerült, hogy nincs szükség fojtószelepre sem, vagyis nincsenek áramlási veszteségek a szívócsőben, ez pedig tovább növeli a hatásfokot. Természetesen a rendszer egy kissé bonyolult ahhoz, hogy egy igazán magas fordulatszámú motorban alkalmazhassák, így a Ferrari mérnökeinek tovább kell fejleszteni ahhoz, hogy erre a célra is megfelelhessen.