A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége (MaTáSzSz) 57 rendes és 33
pártoló tagvállalata révén képviseli a jellemzően önkormányzati tulajdonban működő távhő termelő és/vagy szolgáltató szektort.
A távhőszolgáltató cégek képviseletében a MaTáSzSz célkitűzései összhangban állnak a kormány március 1-jei intézkedési tervében is megerősített azon elhatározásaival, hogy a távhőszolgáltatási díjak és egyáltalán az energia és egyéb rezsiköltségek megfizethetőek legyenek.
A távhőszolgáltatóknak, a MaTáSzSz tagjainak természetes érdeke az olcsó távfűtés, hiszen minél többen érzik versenyképesnek a távhőt más fűtési módokkal szemben,
annál többen átállnak a távfűtésre. A jelenlegi világgazdasági és pénzügyi folyamatok miatt
azonban rendkívül körültekintő figyelmet igényel bármilyen árbefagyasztási törekvés,
mert az a fennálló egyensúlyt kockáztatja.
Azt azonban hangsúlyoznunk kell, hogy a mindenkori kormányintézkedéseket megalapozó helyzetelemzések, árszabályozást befolyásoló tényezők érzékenységi vizsgálata
nélkül a következmények negatív eredménnyel járhatnak.
Ennek egyik kirívó példája az előző kormányzati ciklusban jóváhagyott ún. "Robin
Hood-törvény" , amelynek egyik fejezetével részben államosították a lakossági távhő árszabályozását azzal a téves kiindulással, hogy a távhőszolgáltatásért felelős önkormányzatok nem képesek saját hatáskörükben az árak kordában tartására.
A fogyasztói árképzés teljes államosítása a fogyasztók érdekeire való hivatkozással
életszerűtlen rendszert hívhat életre, ugyanakkor a szolgáltatók hosszútávon ellehetetlenülnek.
Nevezetesen jelenleg fennálló körülményeket nem hagyhatunk figyelmen kívül, mint pl.:
- negyedéves gázárváltozás és az éves távhő-árváltozás ellentmondása
- hatályos távhő- és gázvásárlási szerződések
- visszamenőleges ármódosítás hatása a gazdálkodásra.
Ha az állam beavatkozással kívánja segíteni polgárait, akkor a távhő árak területén a szabályozás helyett az ellenőrzés funkcióját látjuk életszerűbbnek, így is kiszűrhetők azon
kevés kivételek, akik bármilyen okból visszaélnek a természetes monopol helyzetükkel.
Az energetikai - ezen belül a távhő - törvények módosításával összefüggő, kapcsolt
energiatermeléssel összefüggő javaslatok esetében ugyancsak egyetértünk az alapvető célokkal, határozott véleményünk azonban az, hogy a javasolt intézkedések tartalma és időhorizontja a javaslattevő céljaival ellentétes hatást fog kiváltani. Önmagában támogatható
az a kormányzati szándék, hogy a jelenlegi KÁT rendszere helyett új, jobb, igazságosabb
szülessen, amelynek középpontjában a nemzeti és ezen belül az állampolgári érdekeknek kell lennie. Ám a konkrét javaslatokat megalapozó helyzetértékelést több ponton valótlannak,
eltúlzottnak, illetve pontatlannak tartjuk és felfedezni véljük benne egyes érdekcsoportoknak a politikusok befolyásolására irányuló "munkáját" is.
A Széll Kálmán Tervben is megmutatkozó kormányzati törekvéseket tehát alapjaiban támogatva a MaTáSzSz mint szakmai szervezet felajánlja tapasztalatait és kezdeményezi, hogy részt vehessen az ötletek és javaslatok kidolgozásában, nem kíván kimaradni a szakma jövőjének tevékeny alakításából.