A Brüsszelben elhangzott átfogó közlekedési stratégia nagymértékben csökkentené a kőolaj importfüggőségét az unióra vetítve. Sim Kallas közlekedési biztos azt szeretné elérni, hogy 2050-től ne közlekedhessen a városokban a jelenleginél több, fosszilis üzemanyaggal működő gépjármű. A légi közlekedésben is változtatásokat kíván bevezetni, mégpedig olyan irányban, hogy a repülők a lényegesen kisebb szén-dioxid kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok negyven százalékos felhasználási részarányával repüljenek. A hajózás is hasonló cipőben jár, itt negyven százalékos kibocsátás csökkenést kíván elérni.
A közlekedési biztos szerint a bemutatott tervek egy versenyképes közlekedési ágazat irányvonalának felelnek meg, melyek lehetőséget adnak a kibocsátás csökkentésére, valamint a közlekedés rugalmasabbá tételére. A közepes távolságú áru-, és személyszállítás ötven százalékát a jövőben vasúton és vízen kell majd megoldani. Természetesen nem szeretnék háttérbe szorítani a mobilitást sem, ám Kallas szerint a jelenlegi állapotok már nem helyénvalók. A kőolajfüggőséget a hatékonyság és a mobilitás jelenlegi helyzetének veszélyeztetése nélkül is fel lehet számolni, ráadásul ez a gazdaság számára is előnyöket teremthet.
A közlekedési rendszerek versenyképességének fenntartása minden szempontból szükséges. Az emberek életminőségében bekövetkező javulás, valamint a gazdasági növekedés mind-mind Európa fontos világgazdasági helyzetét erősíti.
Több világszervezet, köztük a Greenpeace is bírálta a terveket, hiszen szerintük az Európai Bizottság ismét csak elodázta a klímaváltozás lelassítása érdekében bevezetendő teendőket. Ugyanis a tervezet csak 2030 utánra időzíti az üvegházhatású gázok kibocsátás csökkentésének mértékét, ezzel pedig ismét, majdnem egy generációnyit tolódik a valós fellépés ezen a területen.