A Magyar Pályára Magyar Járműveket elnevezésű konferencián elhangzott, hogy akár harminc százalékos árelőnyt is jelenthetne, ha a hazai vasúti járműbeszerzéseknél a magyar gyártókat favorizálnák az üzemeltető cégek, hiszen hazai üzemekben hazai szakemberek segítségével készülhetnének a szerelvények.
A MÁV Gépészet Zrt. vezérigazgatója szerint a járművek árából hetven százalékot tesznek ki az alkatrészek, húsz százalék körül van az összeszerelés költsége, és tíz százalékos arányban van a tudás. A cég szolnoki üzeme már teljes egészében felkészült a gyártásra, megteremtették a feltételeket. A közbeszerzési pályázatokon is szeretnének elindulni, ám hazánkban egyelőre nem valósult meg az a jogi környezet, melynek segítségével felzárkóztathatnák a magyar cégeket a nemzetközi szinthez.
Az összefogás fontosságára hívta fel a figyelmet a Bombardier-MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója is. Azt is elmondta, hogy a hazai gyártáshoz meg kell teremteni a feltételeket, vagyis az állami támogatást és a megingathatatlan megrendelői hátteret. Ezek nélkül a hazai ipar sajnos hátrányból indulna a külföldi vállalatokkal szemben. Arra is emlékeztetett, hogy a régióban már volt példa arra, hogy állami segítséggel vasúti járműgyártó vállalkozások jöhettek létre.
Természetesen ugyanez a helyzet a busz, illetve a tehergépjármű gyártók körében is. A mai válságos, rettentően visszalassult helyzetben nagyon nehéz fennmaradni a közlekedési iparágban. Az együttműködésben nincs hiány, hiszen a jelentősebb autóbusz gyártók tavaly létrehozott klasztere is a boldogulást szolgálja. Azonban mindenféleképpen állami támogatásokra, valamint a jogi környezet megváltoztatására van szükség ahhoz, hogya hazai utakon hazai járművek szolgálhassák a köz érdekeit...