Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
A dízel még mindig hatékonyabb
Éppen hetvenöt éve, hogy az első, dízelmotorral hajtott személygépkocsi legördült a gyártósorról. Már azelőtt is használták a dízelmotorokat, ám kizárólag tehergépkocsikban. A dízelüzemű járművek máig megőrizték fogyasztási előnyüket.

1936 tavaszán a berlini autószalonon mutatkozott be először a Mercedes-Benz cég 260D jelzésű és a Hanomag Rekord elnevezésű, dízelüzemű gépjárműve. A két cég közt annyi volt a különbség, hogy a Mercedes típusa már érett volt a sorozatgyártásra, éppen ezért a kiállítás után meg is kezdődött a termelés. A Rekord viszont csak az év végén kerülhetett piacra, ezért a vezető szerep a stuttgarti cégé lett. Az igaz, hogy 1933-ban a francia Citroen már elkészített egy dízel személyautót, ám az jogi problémákba ütközve sosem került piacra.

Visszatérve a Mercedes-Benz 260D-hez, az autó képes volt 2,6 literes hengerűrtartalmú motorjából negyvenöt lóerőt kipréselni, mégpedig háromezres fordulatszámon. A jármű saját tömege 1650 kilogramm volt, ám mégis képes volt százzal száguldani. Természetesen a fogyasztása mai szemmel nem volt igazán kedvező, hiszen hetven kilométeres óránkénti sebességnél kilenc litert szürcsölt be a motor.

Mivel három év múlva kitört a világháború, a haditechnikai fejlesztések vették át a vezető szerepet. Még háború után is néhány évig abba maradtak a fejlesztések, kivétel ez alól a Peugeot és a Fiat, ahol elkezdtek dízelmotorokat gyártani. Ezek már előkamrával és közvetlen befecskendezéssel rendelkeztek.

Megkezdődött tehát a verseny, amelyhez a mai híresebb dízelmotor gyártók csak viszonylag későn csatlakoztak. A Volkswagen csak 1976-ban dobta piacra első dízelmotoros járművét, mégpedig a Golfot. Az Audi már egy évvel korábban elkezdte fejleszteni dízel aggregátját, ám ez a fejlesztés tizennégy évig tartott, vagyis csak 1989-ben kerülhetett a szalonokba az első dízel Audi 100.
A Fiat nem tétlenkedett, és a kilencvenes évek közepén kifejlesztette az első, közös nyomócsővel szerelt dízel járművét. A siker nem maradt el, a többi autógyár is megkezdte a felzárkózást.

A közös nyomócsöves rendszer a dízelmotorok megmentője lett, ugyanis nélküle nem lehetett volna teljesíteni az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat. A káros anyag kibocsátás ugyanis tökéletesen beszabályozható a rendszer segítségével, részecskeszűrőt beépítve pedig teljes lett a siker.

A dízel végül is népszerűségét nagy nyomatékának és kis fogyasztásának köszönheti. Azt mondhatjuk, hogy egy öngyulladással működő motor akár harmadával is kevesebbet fogyaszt, mint Otto motoros társai. A fejlesztések ma is folynak, a verseny még mindig nem zárult le.