A csütörtökön Debrecenben zajlott közlekedési konferencián egy sor érvet vonultattak fel a részt vevő szakemberek keleti szomszédunk schengeni övezethez való csatlakozása mellett. A hatalmas mennyiségű adminisztrációs munkát lényegesen megkönnyítené a változtatás, ráadásul közvetlen vasúti kapcsolatunk lehetne Romániával.
A MÁV Zrt. debreceni területi igazgatója elmondta, hogy egy új határszakasz megnyitásának következtében több adminisztratív feladat és rengeteg új beruházás jöhetne létre, amely nagyban fejleszthetné a régió közlekedését. Természetesen nem alapozhatunk csak a vasútra, hiszen rengeteg megvalósíthatósági tanulmányt kell ennek érdekében készíteni, és minden esetben figyelembe kell venni az egyéb, alternatívákat jelentő közlekedési módokat is.
Azonban ha csak egy tanulmány is arra a megállapításra jutna, hogy megéri a beruházást végrehajtani, akkor nem szabad gondolkodni a fejlesztéseken, egyből véghez kell vinni azokat. Ebben az esetben pályázni lehetne a határokon átnyúló közlekedésfejlesztési programokra, és a folyamatokat Románia schengeni csatlakozása is kedvező irányba befolyásolná.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta, hogy jelenleg még távolinak tűnik a fentebb említett fejlesztés, hiszen egyelőre a 2020-as projektek megvalósítása zajlik, melyek között kiemelt szerepet kapott a Budapest-Záhony vasútvonal teherbírásának fejlesztése. Természetesen nem csak az utasok számának növelését tartják a szemük előtt a szakemberek, hanem a vasúti pályán való közlekedés átlagsebességének növelését is a nálunk nem éppen megszokott 160 km/h-s átlagsebességre egészen Nyíregyházáig.