A közös légtérblokk kezdeményezésnek több résztvevője is akad, hazánk mellett Ausztria, Szlovénia, Szlovákia, Csehország, Horvátország, valamint Bosznia-Hercegovina fogja május elején aláírni a közös, állami szintű megállapodást. A szerződést kötő államok a légtérblokk intézményes, valamint jogi hátterének kialakítását tűzték ki maguk elé.
A közös légtér kialakítása kulcsfontossággal bír a régióban, a légi navigációs szolgáltatások fejlesztése pedig a régión túli közlekedés javításához is hozzájárul. Ha a dokumentum elfogadásra kerül, abban az esetben létrejöhet a FAB CE Tanács, amely a kijelölt légiforgalmi szolgáltatók delegáltjaiból alakul meg, és a megállapodás kialakítását és továbbfejlesztését segíti a továbbiakban. Hazánk célja pedig az, hogy kiemelkedő szerephez jusson a légtérblokkban, hiszen a HungaroControl Zrt. tudása és műszaki adottságai nagyban segíthetnek a részt vevő országok légi irányítóinak oktatásában. A CRDS szimulációs központ ugyanis egyedülálló a térségben, Európában pedig csak Franciaországnak van hasonló képzési szolgáltatása.
Az európai légtér egészen pontosan kilenc nagyobb blokká szervezése és az államhatárokhoz igazodó rendszer átalakítása egyik legfontosabb eleme az Egységes Európai Légtér megvalósításának. A blokkok nem csak a kapacitásban kialakult problémákra adnak megoldást, hanem gazdasági, valamint környezetvédelmi szempontból is hatékonyabbá tehetik a légi közlekedést. A repülőgépek így célirányosan, vagyis a legrövidebb úton közlekedhetnek majd, így lerövidülhet a menetidő, emelkedik a repülésbiztonsági szint is. Csökken a zajterhelés és a káros anyag kibocsátás.
A tagállamoknak mindösszesen az a feladata, hogy politikai gyakorlattal és gazdasági segítséggel lépjenek fele a légtérblokk kialakítása érdekében. A nemrégiben zajlott budapesti találkozón már született egy nyilatkozat, amely kimondja, hogy a tagoknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy 2012. december 4.-i határidővel kialakuljon a közös légtérblokk.