A technika ördögén kívül az emberi tényező is közrejátszhat a vasúti balesetekben. A múlt hét elején két vasúti szerencsétlenség is bekövetkezhetett volna, ám a szerencsének és néhány alkalmazottnak köszönhetően nem történt meg a tragédia.
A MÁV is megerősítette azt a tényt, mely szerint két alkalommal is történhetett volna vasúti katasztrófa a múlt hét elején. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete szerint május 16-án a Tura és Aszód közötti fővonalon két vonat haladt egymással szemben a menetrendnek megfelelő, százhúsz kilométeres óránkénti sebességgel. A turai forgalmi szolgálatos azonban észrevette tévedését és tájékoztatta a fő menetirányítót a történtekről. A vészhelyzetről így a vonatvezetők is időben értesültek és csak néhány száz méteren múlott, hogy nem történt hatalmas katasztrófa.
Az eset okát a biztosítóberendezés hibás működése adta. A két állomás között emiatt „állomástávolsági közlekedést" rendeltek el, aminek lényege, hogy a két állomás között egy-egy vágányon csak egy vonat közlekedhet.
A másik baleset Újfehértó közelében, a fenti eset után két nappal következhetett volna be. Ekkor ugyanis az újfehértói állomáson várakozó, 45.439 számú, Debrecen felé közlekedő, a Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat felhatalmazás nélkül elindult a nyomvonalon.
A MÁV elmondása szerint a két eset valóban megtörtént, és a társaság hivatalból nyomozást rendelt el a felelősök megtalálásának okán. A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával az események körülményeinek vizsgálata jelenleg is folyamatban van, a vizsgálat lezárultával következhet majd a felelősségre vonás.