Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közélet
Közélet
Nőhet az etanol ára
Eddig a környezet megóvása volt a cél, most az adóbevételek növelése a halaszthatatlan feladat. A kormány már benyújtotta azt a törvénymódosítási javaslatot, amely a bioetanol jövedéki adóját is megemelné.

Az E85 üzemanyag lényegesen rosszabb hatásfokkal rendelkezik, mint a benzin, így több kell belőle egységnyi kilométer megtételéhez. Ám a kormány szerint az indokoltnál magasabb adókedvezményt élvez, ezért emelni kell a jövedéki adó mértékét. A kormány nyilatkozatából azonban az is kiderül, hogy a jövedéki adó kiesést szeretnék vele kipótolni. Ezután a benzin jövedéki adójának tíz százalékával kell majd többet fizetni a bioüzemanyagért.

Az üzemanyagok ára már így is az egekbe szökött, az emberek pontosan számolgatják, mikor hová menjenek autóval. Sokan közülük átépítették járművüket etanol meghajtásúra annak érdekében, hogy így olcsóbban jönnek ki anyagilag. Ám rá kellett döbbenniük, hogy nem sokat tudnak megspórolni így sem, hiszen etanolból több kell. Van olyan is, akinek az etanol üzem többe került, mint a benzinnel való közlekedés. Sőt sokan vannak azok is, akik eddig felesben keverték az etanolt és a benzint.

Most aztán majd mindenki meggondolja, hogy a már amúgy sem olcsó etanolt beletankolja-e a kocsijába. Felmerül tehát az a kérdés, hogy miként fogjuk tudni teljesíteni a kormány által tavaly novemberben bevezetett törvényt, mely szerint az etanol eladási részarányát növelnie kell a benzinkutaknak. Egy kút jelenleg hat forint körüli összeget keres az etanol literjén, így jóformán meg sem éri neki forgalmazni azt. De hát a törvény az törvény.

A vicces az, hogy az Európai Unió előirányzata szerint az etanolnak 2020-ra harminckétmillió tonna kőolajat kellene kiváltania, vagyis az E85-nek sokkal nagyobb mennyiségben kellene fogynia, mint valaha. Éppen ezért indokolatlanul nem szabad támadni az etanolt.
A mezőgazdaság már amúgy is padlón van, akár kitörési pontot is jelenthetne, hiszen nyolcvanezer új munkahelyet teremthet a gyártása -mondják a szakértők. Hazánk akár Európa bioetanol nagyhatalmává is válhatna, hiszen tökéletesen kedvezőek a feltételek a szükséges növények termesztéséhez.

Természetesen a kormánynak vannak az etanol gyártást támogató elképzelései is, ám a termelőknek össze kell fogniuk, és ki kell harcolniuk ezeket mihamarább, ha életben akarnak maradni. Most már csak az a kérdés, hogy ilyen árak mellett ki fogja megvenni a bioüzemanyagot?