Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Közlekedés
Közlekedés
A Volvo lendítőkerekezne
A hibridautók legnagyobb hátránya, hogy akkumulátoraik drágák, és súlyuk sem éppen pehely. Léteznek egyéb megoldások, melyek kevésbé terjedtek el a köztudatban, ám a Volvo most mindenkin túl akar tenni legújabb fejlesztésével.

A Forma 1-ből már jól ismerjük a KERS-et, vagyis a lendkereket, melyet a fékenergia pörget fel. Az autósportokban tehát inkább a mechanikus megoldások terjednek el, hiszen tömegük elenyésző az elektromos segédhajtáshoz képest.

A svéd Volvo hasonló megoldást fejlesztett ki, mint a KERS, ám annyival többet tud, hogy az elsőkerék meghajtású járművek hátsó tengelyére szerelik, s ezzel képesek megvalósítani az összkerékhajtást. Amikor a jármű fékezési helyzetbe vált át, a központi vezérlőegység leválasztja a belsőégésű motort a tengelyről, így a fékezési energia nagyobb része nem a féktárcsákon, hanem a mindösszesen hat kilogrammot nyomó, húsz centiméter átmérőjű, akár a hatvanezres percenkénti fordulatszámot is elérő lendkeréken emésztődik fel. Abban a pillanatban, hogy a vezető újra gázt ad, a pörgő lendítőkerék megforgatja a hátsó kerekeket, és ezzel gyorsítja a járművet. A megoldással a belsőégésű motorok kis fordulatszámú szakaszát lehet áthidalni, mely a fogyasztás szempontjából a legrosszabb. A fogyasztáscsökkenés ezáltal akár húsz százalékos is lehet.

Természetesen, mint minden rendszernek, ennek is van hátránya. A problémát az okozza, hogy a lendítőkerék ugyan vákuumban forog, ám csapágyazásán akkor is veszít az energiájából. Ezáltal folyamatosan lassul, vagyis egy idő után képes elveszíteni teljes energiáját is. Ezért a leendő tulajdonosok inkább a városi forgalomban tudják majd kihasználni előnyeit, hiszen ott rendszeresebbek a sebességcsökkenések és gyorsítások, vagyis ingadozik a forgalom sebessége. Ezzel nincs is semmi probléma, hiszen a fogyasztás és a káros anyag kibocsátás csökkenése éppen a városokban a legfontosabb szempont.

A rendszer még mindig fejlesztés alatt áll. Az ötlet nagyon tetszett a svéd energiahivatalnak is, hiszen kétszázmillió forintnak megfelelő összeget ajánlottak fel a Volvonak fejlesztési célokra. A KERS már az év második felében megjelenhet a tesztautókban, ahol még finomítanak a rendszeren, ám a nyolcvan lóerős pluszteljesítmény bizonyára minden jármű javára fog válni.