Az egyik nagy piackutató intézet felmérései szerint nagy esély van arra, hogy az emberek többsége elektromos kerékpárt használjon. A közvélemény kutatásokból kiderül, hogy mára azok is kipróbálták, akik egyébként fel sem ülnének a kizárólag emberi erővel hajtott modellekre.
A hagyományos, izomerő hajtotta biciklik nem annyira alkalmasak a munkába járáshoz, hiszen a sok tekerésben könnyű megizzadni, az ember pedig emiatt kellemetlenül érzi magát a munkahelyén. Az elektromos hajtás azonban erre tökéletes megoldást jelenthet, ráadásul, aki mégiscsak tekerni akar, annak nem kötelező használni a villanymotor nyújtotta segédhajtást.
Az elektromos biciklik közös jellemzője, hogy nagyobb többségüket a kerékagyba elhelyezett, kétszáz watt körüli villanymotor hajtja, melyet a vázra rögzített, vagy akár bele is épített kis akkumulátorcsomag táplál. A kormánymarkolat könnyedén elforgatható, ezzel lehet a gázadást szabályozni, azaz a motor fordulatszámát. Egyes kerékpároknál csak segédhajtást jelent, másoknál képes egyenes úton önállóan is mozgatni a kétkerekűt.
Sokan azért is szeretik, mert háromszáz watt alatti teljesítménye miatt nem kell rá jogosítvány, és bukósisak sem. A tankolás természetesen otthon is történhet, a legfrissebb számítások szerint kilométerenként mintegy ötven fillérnek megfelelő energiamennyiséget fogyaszt. Hazánkban ugyan még nem vonatkoznak rá egyértelmű jogszabályok, ám valószínűleg hamarosan megalkotják őket.
Hazánk mellett Kínában is nagyon népszerű a közlekedés ezen alternatívája, az ázsiai országban 120 millió elektromos kerékpár rója az utakat. A kínai kormány most azon dolgozik, hogy miként tudja ezeket a közlekedési eszközöket az európai szabványoknak megfelelően piacra dobni. A legújabb szabályok szerint az elektromos kerékpárok tömege nem haladhatja meg a negyven kilogrammot, maximális sebességük pedig nem lehet több 20 km/h-nál.
Kínában évente huszonhétmillió darab elektromos kerékpárt gyártanak, melyeknek kevesebb, mint két tized százalékát hozzák Európába. Ez az adat így is nyolcvan százalékos eladási növekedést mutat, így hát elég valószínű, hogy kontinensünket is elárasztják majd olcsó, egyszerű elektromos kerékpárokkal.