Az idei év végéig veheti át azt az öt pályaszakaszt a GYSEV Zrt., mely eddig a MÁV Zrt. kezelésében volt. A szakaszokat természetesen a teljes, hozzájuk tartozó infrastruktúrával együtt kapják meg. Ezekkel a szakaszokkal a GYSEV új, bővülő hálózatát szeretné kiegészíteni, valamint egy versenyképes, észak-déli tranzitfolyosót kiépíteni.
A nemzeti vagyongazdálkodás stratégiai fontosságú célkitűzése, hogy az állami feladatellátás színvonalát minél magasabb társadalom kiszolgáló szintre emelje. Éppen emiatt a GYSEV és a MÁV középtávra szóló elképzelései a kormányzat vasúti közlekedést előtérbe helyező szándékaihoz szorosan kapcsolódnak.
A GYSEV Zrt. 65 százalékos állami tulajdonban van, és a jövőre vonatkozólag számos, rengeteg előnnyel járó, a magyar gazdaság fejlesztését szolgáló projektet dolgozott ki. Az utóbbi évek során a társaság már többször is bebizonyította, hogy megfelelő színvonalon képes végrehajtani a nagyobb értékű beruházásokat is. Az átadott pályaszakaszok tulajdonjoga természetesen továbbra is az államé lesz, és a pályahálózat fejlesztésére fordított beruházások is a Magyar Állam tulajdonába kerülnek.
Decemberben tehát menetrendváltás lesz, és a közszolgáltatási létesítmények terletileg arányos részét is a GYSEV látja majd el a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Zalaszentiván, a Szombathely-Kőszeg és a Körmend-Zalalövő vasútvonalon. Az utóbbi pályaszakaszon tehát ismét megindulhat a személyszállítás is. Az így felszabaduló szerelvényeket és mozdonyokat a MÁV ezzel másutt hasznosíthatja.
A minisztérium természetesen feltételekhez kötötte az átadást. Ezek szerint a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítéseknek igazodniuk kell a költségvetés 2012-2015 közötti, makropályán rögzített számaihoz, persze az elengedhetetlen korrekción túlmenően. Ezen felül a folyamat eredményeként nem bővülhet jelentősen a cég menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei sem. Szombathely állomást pedig úgy kell átvennie, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális tevékenységét.
A GYSEV Zrt. kész alkalmazni az érintett vonalon dolgozó vasutasokat is, ugyanis a feltételek között szerepel, hogy az átadás-átvétel során nem sérülhetnek a dolgozók érdekei sem.