A Mazda vezetői szerint az elektromos járművek még nem elég érettek a tömeggyártásra, ezért a japán autógyár a már meglévő, belsőégésű technológiákat fejleszti tökélyre. Egy autógyár sem attól zöld, hogy hibrideket és villanyautókat készít, a technológiai fejlődést is figyelembe lehet venni.
A japán cég rengeteg innovációt vezetett be gyártóegységeiben. 1990 óta már ötvenöt százalékkal csökkentette az üzemek hulladékmennyiségét, ráadásul kilencvenegy százalékban újrahasznosítható anyagokból dolgozik. A poliuretán alkatrészek CFC mentesen készülnek, és az összes japán gyártóegység megkapta az ISO 14001-es minősítést.
A járművek terén is inkább a kibocsátás csökkentésre összpontosított, hiszen három éve már tíz százalékkal csökkentette autóinak kibocsátását, két évvel ezelőtt pedig bemutatta a start-stop rendszert is.
Legnagyobb fejlesztése a járművek motorjaiban mutatkozik meg. A SKYACTIV motorcsalád ugyanis tíz százalékkal könnyebb, tizenöt százalékkal kevesebbet fogyaszt, ráadásul sokkal jobb hatásfokkal dolgozik, mint hagyományos társai. Ezt úgy tudták elérni, hogy a kompresszió viszonyt 14:1-es arányra növelték a benzines és csökkentették a dízelmotoroknál. A dugattyúkat és a kipufogórendszert is teljesen áttervezték, így sokkal kevésbé hajlamos a kopogásos égésre, és a motor égésterében csökkentett hőmérsékletet és nyomást biztosít. Ezek az erőforrások már most teljesítik a 2014-ben életbe lépő Euro 6-os normát, alacsonyabb nitrogén-oxid és korommennyiséget eredményeznek.
Természetesen az elektromos hajtás is foglalkoztatja a Mazdát, ám egyelőre csak a Toyota Priushoz hasonló hibridhajtást fejleszt. Korábban ugyan próbálkoztak hidrogén meghajtású RX8-as típusokkal is, melyek versenyeken indultak, ám úgy tűnik, egyelőre ez a rendszer még nem alkalmas a mindennapi használatra.