A hazai vasúti rendszer már több szakaszán is elavulttá vált, ideje hát korszerűsíteni őket. Az utasok kényelmét és biztonságát mindenek elé kell helyezni, így nem csak adott szakaszokat, hanem pályaudvarokat is felújítanának, továbbá több helyütt kiépítenék a vonatbefolyásoló rendszereket is.
Fellegi Tamás fejlesztési miniszter nemrégiben adott nyilatkozatában elmondta, hogy lényegében az összes beruházásnál százalékos aránnyal számol a kormány, és az anyagi források túlnyomó részében az Európai Unió is segítséget tud nyújtani.
A miniszter szerint felújítják a Budapest-Nyugati pályaudvar-Rákospalota-Újpest, valamint a Kelenföld-Százhalombatta vasúti szakaszokat, sőt, előbbi esetében egészen Vácig nyúlhatnának a pálya-felújítási munkálatok. A Kőbánya-Kispest-Cegléd közötti szakaszt is fejlesztenék, illetve nagymértékben átépítenék a Szolnok-Szajol közötti pályaszakaszt is és innentől Püspökladányig tartó szakaszon kiépítenék az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszert is, vagyis az ETCS-t, melynek összköltsége tizenkétmilliárd forint lenne.
Valamivel később, ötven százalékos támogatással a Talent és a Flirt vonatokat, valamint a Traxx mozdonyokat is ellátnák ezzel a biztonsági rendszerrel.
Jelenleg a hálózatfejlesztési pályázatok az előkészítés fázisában tartanak, itt szerepel még a Nyugati pályaudvar, valamint a váci állomás átépítésének terve is. Előbbit harmincnégymilliárdból, utóbbit tizenhatmilliárdból lehetne megoldani. Ezeken felül növelni szeretnék a kihasználtság mértékét is, egyre több Budapest környéki embert szeretnének a tömegközlekedésre szoktatni. Ezt többlet költségekkel ugyan, de meg lehet valósítani, mégpedig P+R parkolók létesítésével az elővárosi vonalakon. A tervek között ez is megtalálható.