Egy stanfordi tanulmány szerint az energianövényekből előállított elektromossággal hajtott járművek lényegesen tisztábbak, ráadásul sokkal messzebbre is jutnak, mint bioetanollal hajtott társaik. Legalábbis a számítások erre engednek következtetni.
Chris Field, a Stanford Egyetem biológia professzora nagy környezetbarát, így fejébe vette, hogy kiszámítja, vajon melyik hajtásé lehet a jövőben a vezető szerep. A Science magazinban közzétett publikálása meglepő eredményre hívja fel a figyelmet; számításai szerint ugyanis egységnyi energianövényből előállított elektromos árammal majdnem kétszerannyi kilométert lehet megtenni, mint hogyha bioüzemanyagot állítanánk elő belőle. Utóbbi ráadásul lényegesen költségesebb, bonyolultabb és még károsabb is a környezetre.
A professzor számításai szerint egy SUV, azaz inkább terepre használt személygépkocsi 22400 kilométernyi távolságot képes megtenni egyetlen holdnyi energianövény vagy erdő elégetésével, amíg egy ugyanezen mennyiségű növényből előállított bioetanollal a jármű mindösszesen csak 14400 kilométerre juthat el.
Field professzor számára tehát eléggé egyértelművé vált, hogy nem éri meg etanolt készíteni növényekből. Ez egy köznapi ember számára nem ennyire egyszerűen eldönthető kérdésként szerepel. Ugyanis egyelőre az etanollal egyetlen tankolással lényegesen messzebbre juthatunk, mint az elektromos hajtással. Természetesen ez csak az akkumulátorok tárolókapacitásán múlik, azonban nagy kapacitáshoz nagyobb befektetés is társul.
Jól láthatjuk, hogy nem lehet csak számítások alapján eldönteni ezt a kérdést, lényegesen több momentumot kell figyelembe venni. És hogyan állítjuk elő az elektromosságot? Égetéssel...